Tål en datahårdisk sjögång?

Hejsan!

Jag överväger att köpa Det levande sjökortet för att kunna navigera med min laptop. Det ända frågetecknet som jag har stött på är om en dator tål kraftig sjögång. Jag tänker främst på hårdisken och fläcktarna.

Om det är någon som har någon erfarenhet av navigering med pc i båt får ni gärna dela med er av dessa.

Tack på förhand/
MC

Skribent: magnus764

Kommentarer

• Har haft samma laptop i ca 8 år och den har funkat felfritt. Har använts till navigation,tv,dvd,spel o.s.v.
    Håll den borta från vatten och direkt solljus så bör det inte vara några bekymmer, behövs ju inte den dyraste datorn heller.

Skribent: Uffe
  • Har du har en mekanisk hårdisk (det är den vanligaste formen av hårdiskar idag) i datorn kan hårdisken skadas om den får en mängd stötar (tappar den/studsar runt kraftigt om det är hård sjö osv.) under tiden den körs.

Ett alternativ för att undvika det är att använda en solid state hårdisk (ssd). Fördelen är att de fungerar mer som ett usbminne, de har alltså till skillnad mot en mekanisk hårdisk inga rörliga delar i sig och tar inte så mycket skada av att de får stötar när de körs. Nackdelen är att de kostar mer =)

Annars är det som Uffe sa, håll den borta från vatten O solljus.

Skribent: Calor
Logga in eller registrera för att kommentera.