Alltid plats för en till...

Till nästa säsong kan väl alla tänka på att det alltid finns plats för en till vid bryggan. Vid ett flertal tillfällen blev vi i sommras hänvisade att ligga på svaj tills det blev en lucka trots att båtarna låg glest. Även om det är trångt kan man ligga bakom men det är så typiskt själviskt att om någon åker fram och tillbaka för att leta plats eller få ögonkontakt med någon som förhoppningsvis erbjuder en plats bakom så kryper man hellre ner i sittbrunnen eller gömmer sig bakom en tidning och låtsas som om världen utanför sin båt inte finns...Om man nu vill vara i fred så kanske man ska uppsöka en Naturhamn och det gäller fram för allt de folkilska pajaserna som hotade med diverse förbannelser när man försökte lägga till bakom dem på Trysunda i sommras - skämmes ta me fan. Till nästa sommar kan väl alla hjälpa varandra och se till att alla får lägga till och komma iland.

Skribent: Lars

Kommentarer

• Surgubbe...om bryggan är full så är den det. Lägg dig på svaj och vänta in en lucka. Det är inte så jävla kul att ha en massa folk som klampar över sin båt på natten. Hur kul tycker du det skulle vara om någon parkerade bakom din bil när du är och handlar, inte så lätt att ta sig iväg va. Det är kanske du som skulle uppsöka en naturhamn istället för att hacka på oss som är rädd om båten...

Skribent: Kalle
  • Haha. Är det ett skämt eller?? Jag erbjudet gärna platts bakom/brevid och även i min båt om det skulle vara så. Är man så jävla rädd om sin båt så tror jag inte man bör lägga den i vattnet ens. Håller helt med dig Lars, tråkigt att behöva säga, men det här landet saknar brist på reson och värre verkar det bli. Gör som jag, Tjacka en sjysst wallas eller eberspächer och dra ut på hösten. Då har den största delen av idioter i skärgården så fullt upp med att serva och laga gelkoatskador på sina fina båtar så tillgång på hamnplattser är inget problem..

• Var själv med om en liknande situation i sommras när vi skulle lägga till på Trysunda. Har seglat i snart 38 år och tycker mig kunna avgöra om bryggan rymmer en till båt eller ej. Blev nekad att gå in mot gästbryggan - SER DU INTE ATT DET ÄR FULLT när jag själv mfl senare på svaj ansåg att det minst gick in 5 båtar till. Provade också att lägga till bakom en båt (med ett namn som ett schampo som gjorde många hårlösa på 80 talet) med påföljden en rejäl utskällning "jag blir jävligt förbannad om du försöker lägga till bakom mig". Under mina år på sjön har jag aldrig varit med om något liknande. Jag tror att detta beteende finns hos de som kanske inte haft båt så länge och inte hunnit lära sig den kod som finns på sjön enl Lars ovan "det finns alltid plats för en till".

Skribent: Gunnar
Logga in eller registrera för att kommentera.