Då vi gjorde bort oss

System

New member
I denna forum-tråd är det fritt fram att dela mig av sina mindre lyckade båtminnen... då vi gjorde bort oss.

Någon som vill inviga tråden mitt ett minne?

Skribent: johan
 
Hm nu borde jag komma med nåt roligt då....eftersom det var jag som kom på iden....Neej någon värre tabbe har det inte blivit. Det värsta som hänt denna sommar var att motorn strejkade och vi fick ro hem.För reserv tändstift, som vi annars alltid har med, hade vi ju inte denna gången. Gubben tyckte det var lite pinsamt att alla på stranden såg oss komma hem på detta sätt. Vår gamling till båt är väldigt svår att ro så det var inte lätt. Tur att det inte var långt och att vädret var vackert och alla mätta. Äldre motorer kan ha ett fasligt humör kan jag säga.Hoppas att någon annan har nån kul tabbe att berätta om.

Skribent: svarten
 
Det här hände för en del år sen. Jag hade byggt en stor plastsnipa och satt in en 6 cylinder diesel i den. Backslaget hade jag kopplat så att reglaget för framåt hade jag när spaken var bakåt.
På väg från Hjälmaren på första turen upp mot Stockholm gick bra. Under Västerbrons gästhamn skulle jag lägga till men det blåste en kraftig sidvind och den höga plastsnipan drev snabbt i vinden. Jag blev nervös och hamnkaptenén kom för att hjälpa mig.
Det var bommar och det gällde att träffa rätt mellan dem i blåsten. Jag tog fart för att vinden inte skulle göra att båten skulle driva iväg. Men när jag skulle bromsa upp farten förde jag reglaget bakåt (och det var framåt som jag hade kopplat det) och for med en stor kraft upp mot bryggan där hamnkapten stod för att ta emot båten. Han blev vettskrämd och slängde sig åt sidan.
Både bryggan och båten klarade sig rätt bra men min skepparkunskap fick sig en törn. Efter det ändrade jag reglaget till det vanliga.

Skribent: lorage
 
Ja vad kan man säga, det tog iallafall nästan 40 år innan en annan ramlade i sjön. Nu är det iallafall gjort och skall hoppeligen inte upprepas. "foppa-tofflorna" flöt fint och en ny mobil blev det. Tur att man kan simma för någon hjälp från nära och kära var inte att vänta. Sonen meddelade endast maken, som befann sig i motor-rummet, att "Hon ramla i??!!Han svarar: Nähä??!!
 
Det är helg, sen Okt. solen skiner och man känner i luften att vintern är på gång. Det är lunch dags, och jag är nere vid varvet (som så många andra). För att dels vinterförvara motorn, täcka däcket, osv, men också (som alltid) för att fylla i lite glykol i alla kulventiler..
På min ögonsten så har jag två septiska tankar. Den enna är en lätt match att göra i ordning, men den andra har jag alltid haft en mindre kamp med att pumpa runt glykolblandingen i. Så den har gången tänkte jag nu ¤%&¤# skall jag koppla loss slangen från fästet närmast tanken, så kan jag komma direkt åt kulventilen!!
Jag har alltid trot att det var bara ett uttryck när någon säjer t.ex. att det gjorde så ont att det "svartnade för ögonen".. Men nu VET JAG att det är faktiskt sant.. När jag fick loss röret, JÖSSES!!! Den "stank" som nåde nässan var så STARKT det faktiskt "svartnade för ögonen"!!! Men jag var snabb som tusen att få ihop anslutningen igen!! Och nästan lika snabb med att komma upp på däck!!! Väll uppe på däck så ser jag hur mina skeps vänner sätter ner makorna, kaffet m.m. och i samma takt hur Bormachiner, damsugare, praslande preseningar... Allt bara tystnar!! Och plötsligt få jag se hur den enna after den andra börjar kliva ut från under sina presseningar med näsan i vädret och en min som jag kommer alldrig att glömma...
Väll som ni säkert förstår så har man sin stolthet, så precis som en mindre väders olika i en trång hiss, började även jag och titta runt med en min av "VEM FAN!?!?.. Vad kan jag säja, man lever och lär ;)

Skribent: Captain Hook
 
Det är menskligt att göra bortsig jag jorde bortmig med penta u 21 den är direktreversibel jag for upp på land och hade u 21 pentan som gräsklipare av mistag när jag var grabb denna u 21 skulle bli senare grunden i Rotax RER=rotax elektrik reversble motorer i österike bombardierägda.

Skribent: Dugomedes E-50
 
Tillbaka
Topp