Varför fyra-fem utombordare?

Kan någon klok hjälpa mig med ett svar på frågan jag ställde i min blogg http://www.spffalubygden.com/blogg/blogg.html den 10 mars?

Alltså : Varför hänger man på fyra-fem stora utombordsmotorer i stället för en ordentlig inombordare?

När jag redigerade notisen om nostalgiresan till Kil och Fryken här på webbplatsen (där det bland annat ingår en resa med fartyget Freja af Fryken) surfade jag "av misstag" in på en webbsida om museifartyget M/S Fryken (som aldrig har trafikerat den sjön utan hållit till på Nordsjön). (bilden borta)

Så här beskrivs fartyget:

"Fryken byggdes i Ålborg 1938 för Ångbåts AB Ferm i Kristinehamn som ingick i Broströmskoncernen.

Fartyget är 63m långt och 10m brett och lastar ca 1200 ton. Huvudmaskineriet är en Atlas-diesel om 800 hk som ger en fart på ca 10 knop.

Fartyget hade tre lastluckor. Från början var det riggat med dubbla bompålar och sex lastbommar med vardera 5 tons kapacitet, två för vardera lastluckan. Se bilden.

Besättningen var 19 man stark. Den utgjordes av befälhavare samt på brygga och däck tre styrmän, två matroser, två lättmatroser och två jungmän. I maskin tjänstgjorde maskinchef och två maskinister samt tre motormän. Intendenturpersonalen utgjordes av steward, kock och en uppassare för befälsmässen. I stewardens arbetsuppgifter ingick att passa upp befälhavaren i salongen. Utöver besättningen var en fartygsbefälselev mönstrad vilket förstärkte däcksbesättningen."

Alltså: 63 meter långt, 10 meter brett, lastar 1200 ton (utöver sin egen vikt) och drivs med en dieselmotor på 800 hkr. När jag läste det kom jag att tänka på de sk speed boats som transporterar turister mellan öarna i Thailands skärgård.

Det finns ju tre sorters båtar i Thailand, de klassiska longtailbåtarna med en liten dieselmotor (ofta Yanmar) monterad på en lång "gräddvisp", "express boats" där "express" innebär att de är långsamgående dvs deplacerande fartyg och "speed boats" som är planande båtar försedda med ett antal kraftiga Yamaha eller Honda utombordsmotorer på aktern.

När vi vid senaste besöket stod i färjeläget Pak Bara och väntade på att vår egen båt skulle avgå tittade jag på den båt som just lämnade kajen för att gå till Koh Lipe. Den var försedd med fem stycken Honda-motorer på tillsammans 900 hkr, dvs den hade större motorstyrka än M/S Fryken! Den här bilden hittade jag på webben, denna båt som just avgår mot Koh Lipe, har visserligen "bara" fyra motorer men de har samma styrka, dvs 900 hkr. (bilden borta)

Javisst, den här båten går väldigt mycket fortare än vad M/S Fryken gjorde. För vi har ju så bråttom när vi är på semesterresa. Men nog är det väl slöseri med energi? Det skulle vara intressant att jämföra driftkostnaden för de här två flytetygen.

En annan fråga som riktas till någon motorkunnig: Bortsett från att det handlar om 900 hkr - är det ekonomiskt vettigt att köpa fyra-fem stycken utombordare i stället för en rejäl större inombordsmotor? Vad är anledningen till att man gör så? Är det för att dessa motorer seritillverkas i långa serier som de blir billigare i inköp?

När jag kollade såg jag att var och en av de fyra motorerna på bilden ovan kostar (i Sverige) cirka 220.000 kr, dvs uppsättningen här kostar nästan en miljon kronor. I en test av denna motor och motsvarande Yamaha stod det att de båda var "bränslesnåla" (!), vilket innebar att som bäst kommer man 1,5 km/liter - men om man drar på för fullt (och det gör man alltid i Thailand) kommer man 1 km/liter. Det borde ju innebära att uppsättningen på bilden ovan drar 40 liter per landmil. Eftersom det är drygt 60 km ut till Koh Lipe behöver ekipaget 250 liter och lika mycket för hemresan. Det gäller att ha en ordentligt stor bensintank.

Själv tänkte jag att ett motiv till att ha fyra utombordare skulle kunna vara att om en motor inte fungerade skulle man kunna ta sig fram "nästan" lika bra med de återstående. Men det var just vad som hände oss vid en senare färd, en motor gick inte. Då kunde vi visserligen ta oss fram - men inte med mer än 6-7 knops hastighet.

Oavsett motivet för att hänga på så många utombordsmotorer föredrar jag själv en långsammare "express boat": (bilden borta)

Skribent: Hyperboré

Kommentarer

  • Vid dubellmontars så räknar man bort ca 20% effekt exempel är två 50 hk blir ca 80 hk läste körfakta gammla tvåtakt och nyare fyrtakt och det intresanta var att den gick på topp 35.8 knop med en 90 hk tvåtakt gammel och förbrukning 0.96 L/m 35 knop med 2xF50 och förbrukning 1.02 L/m medans det vid ca 23 knop blev 0.76L/m för 2xF50 och 0.82 för gammel tvåtakt modärna motorer är snålare om en drar av även dubbelmoter mot gammel men ej mot en F85 fyrtaktare då drar alltid dubell mer.orsaken fyra utbordare och mer slit släng smögeldumpar motorer brukas det förklaras som en motor som lägerav dumpas utan fart förlust?

    Skribent: dugomedes
Logga in eller registrera för att kommentera.