När köpa?

Tjena,

Är på jakt efter min första motorbåt, har bestämt mig för en liten hardtop. Nu är frågan när det är "smartast" att köpa båten? Blir det billigare i vinter? Är det större utbud då?

Tacksam för tips!

/Ale

Skribent: alejandrofirpo

Kommentarer

• Ärligt talat.

Jag gick omkring i flera år och lurade på detta och det jag kom fram till är:

- Under hösten och speciellt vintern är utbudet av båtar extremt litet och prissättningen av tillgängliga båtar tycks oftast göras efter högsta årsnoteringen.

- Under vår/sommar är utbudet stort och då kommer det intressanta, eftersom det oftast dyker upp flera båtar av samma modell på marknaden så blir det ibland priskrig.

Således - enligt min uppfattning så är faktiskt båtarna generellt billigare under vår/sommar pga. det stora utbud som då finns i annonssajterna osv. Men, under denna sässong gäller det att vara mycket snabb om man verkligen vill köpa, för det finns faktiskt fler köpare också.

Under höst/vinter kan man givetvis göra en del fynd om man är uthållig, men det kan inte garanteras.

- Det är istället just nu, alltså sensommar/tidig höst när folk får ångest för upptagning och allt pyssel som kommer senare som det både finns ett stort utbud samt möjlighet till fynd (köparen kan pruta!).

Skribent: Nybliven båtköpare
Logga in eller registrera för att kommentera.