Bayliner 2159 Trophy

Hej,

Funderar på en Bayliner 2159 Trophy. Om det finns någon vänlig ägare som vill övertala mig och ge info så är jag tacksam!

/Sommarn kommer

Skribent: Anders

Kommentarer

• Hej!
    Jag är sedan 2 år ägare till en Trophy 2159 från 1989.
    Kort och gott en kanonbåt. Visst är saker lite enklare på Bayliner och en på en äldre båt finns det ju en del att göra. Men med lite arbete och utbyte av delar blir det en mycket bra båt.
    Håller just nu på att byta ut inredeningen och frächa upp i stort.
    Skall du köpa en så rekomenderar jag en större motor än den 3-liters (130 hk OMC elle Mercruiser) som oftast sitter i. Jag bytte själv motor förra våren till en 4,3-liters (190 hk) Mercruiser. Den är helt perfekt och båten går som en helt ny båt.
    Hittar du ett fint ex. så rekomenderar jag dig att köpa.
    Båten funkar både för fiske, utflykter och semester utan att vara alltför stor.

/Jesper

Skribent: Jesper Åström
  • Hejsan!

Jag äger också en Bayliner Trophy 2159 från 1989! Är helnöjd med båten, både hur den beter sig i hög sjö och planlösningen. Alldeles lagom båt för vår lilla familj med möjligheter till övernattning. Vi har varit ute till sjöss som längst en vecka med barn och det fungerade faktist bra!

Tyvärr har vi orginalmotorn kvar, treliters OMC. Relativt bränslesnål, men tung vid acceleration och man får jobba på väldigt höga varv för att hålla kvar båten i plan.

Jesper, var det svårt att byta till en V6 ? Hur var det med motorfästen, kabledragningar och anpassning till skölden?
    Fungerar det med OMC orginal drev&sköld och bara byta utväxling på axeln? Eller bytte du rubbet? I så fall, passade hålen eller var du tvungen att plasta om?

MVH

Soichiro

Skribent: Soichiro
  • Hej!
    Jag bytte både motor, sköld och drev till Mercruiser. Motorbytet gjordes av varv (Värmdö Motorteknik) så jag har inte full koll på alla åtgärder. Sköldhålet behövdes i alla fall bara sågas upp något. Något plastjobb gjorde dom inte. De gjorde även nya klossar för motorfästena och bytte reglage och varvräknare. Den gamla motorn tog dom som ersättning för arbetet.

/Jesper

• Hej igen!

Tack för svar, nu blev jag sugen att byta ut motorn själv. Är det inte större ingrepp, så borde man klara det själv, tycker man . . .

Hur har det gått med fuktskadade akterspegeln? Kör du säsongen ut eller kommer du att börja riva till sommaren? Blev lite orolig själv, jag ska nog ta och provborra vid tillfälle. . . tyvärr är finishen inte något vidare på dessa båtar, bl a har man bara skurit ut hålet för motorn och batterilucka så att plywooden blottas. . . perfekt ställe för fukten att tränga in!

/Soichiro

Skribent: Soichiro
  • Hejsan!
    Rekomenderar starkt att byta motor. Blir som sagt som en ny båt. Drar dessutom mindre soppa när man kan ligga och marcha i 23-25 knop på ca. 3800 rpm.
    Akterspegeln får vara sommaren ut. Har pratat med olika varv och de bedömmer det inte som direkt allvarligt. Det har säkert varit fukt sedan tidigare. Det tunga med omplastning blir ju att både drev, sköld och motor måste bort igen. Möjligtvis måste även delar av akterdäck bort så att det går att komma åt att riva och plasta nytt från insidan. Vad tror du?
    Har du provborrat? Hur såg det ut?

/Jesper

• Jag har en 2159 -89 som jag konverterat från omc 3,0 till en volvo penta aqad31 130hk diesel med 290dp drev
    jag vart otroligt nöjd med denna kombination nackdelen är att den vart något baktung som jag ska kompensera i vinter men den toppar 30 knop och marchar 23 samt drar under litern distansen
    för övrigt anser jag det vara en kalas båt största nackdelen är avsaknaden av taklucka
    man får se baylinern som lite av ett halvfabrikat samt att inse att när dessa båtar var nya så var det ju oftast inte båtmänniskor som köpte.. dollarn var låg och vi var rika.
    Båten har ett mkt bra skrov,i sjön går den mjukt och fint
    jag rekomenderar kraftigt denna modell om man inte har tummen mitt i handen då den kräver lite modifieringar

Skribent: Rickard
  • Hej!

Ang. motorbyte Trophy 2159 så rekomenderar jag att du sätter i en volvo V6 antingen förgasarmotorn 190hk/enkelpropp eller insprutaren 220hk/duopropp Om du köper ett paket med motor och drev så får du ett kitt som är helt kompatibelt dvs. du behöver inte modifiera akterspegeln eller göra nya motorfästen, motorbädden är klar för V6 eller V8 och drevet har samma offset som cobradrevet. Diesel eller inte men att köra in mellanskillnaden tar tid om man inte kör våldsamt mycket.
    Om du funderar på diesel så kan jag rekomendera Iveco 4cyl/220hk på 3 liter cylindervolym EN RUGGIG maskin.

Har själv en 2159 Trophy 89 som är helt uppgraderad dvs. ny maskin Volvo V6 190/hk + Volvo SX drev, detta paket räcker gott för att ge hyfsade prestanda marsch 22-24 knop 1,3lit/dist. toppfart lite drygt 30 knop Man får tänka på att bränsletanken är väldigt stor och om man kör fulltankat så kan det vara läge att välja en mindre propp. Om du gör ett motorbyte så rekomenderar jag dig starkt att montera Hydrualstyrning.

• Jag äger också en 2159 89- med nyrenoverad omc 130 hk. Ännu så är jag supernöjd med den. Nu håller jag på att klä insidan med Teak, vilket gör att det blir lite mer ombonat inne och inte bara massa plast, Det blir också ett litet barskåp som bordet står på, En riktig kyl har jag också installerat, det som satt tidigare var ett skämt, "Men bra på att hålla värme". En flödesgivare hadde jag också tänkt införskaffa, Om ni har några bra tipps så tar jag gärna emot dom.

Skribent: peter
  • Hej jag är nu också en lycklig Bayliner 2159 Trophy ägare från 1990 med en Mercruiser 3.0. Skall ha den för att Fiska med, Trolling i Vänern men har inte lagt i den i sjön.
    Undrar om ni vet vad march farten är och vad den toppar och vad den drar.

Skribent: Hasse
  • söker omc 3.0 block
    hör av er till mig

Skribent: Tage
  • Hej! Är oxå en 2159 trophy ägare av 90års modell.Efter 4år är det fortfarande den ultimata båten... semester på Bornholm 2v och hemgång i 15ms och 6meters vågor... gick kanon. Kan rekomendera 4 bladig propeller ... gör underverk
    Har mercrusier 5,0LX och alfaone toppar 40gps knop med 3bladig och 36knop med 4 bladig.mvh Anders

Skribent: Anders Svensson
  • 6 meter? höga vågor och 15m/sek...!? förvisso är trophyn känd för goda sjöägenskaper men den har sina begränsningar.
    Har själv gått från Visby till Nabbelund (Ölands norra udde) i drygt 15m/sek 2-2,5m vågor/dyningar (de e höga vågor när man sitter i en 21fotsbåt), säger bara fy faen,8-9 knop max (sedan gräver hon ner sig helt i aktern tills hon börjar plana vid 15-17 knop
    och ett jävla stampande, förvisso kändes båten trygg men är defenetift inte gjord för att gå i den farten. kan väl ändå inte tänka mig att du körde i planingsfart i 6! meter höga vågor.

I 8-9 knop blir hon baktung, ingen kursstabilitet vinglar som en huggorm.
    När sjön bryter på så här brutalt så läcker det som ett såll i sidorutramarna trots nya skraplister och tar in vatten via axlarna till vindrutetorkarna (mycket) som kan söka sig ner i elcentralen under/framför styrplatsen då sjön pressas in under kepsen, motorrummet måste länsas konternuerligt eftersom självlänsarna inte riktigt håller undan brottsjöarna (motorluckan är helt otätad) numera åtgärdat.
    Som tur fanns en autopilot annars hade jag aldrig kunnat hålla kursen/styra henne så länge. Bränsleförbrukningen vågar man knappt tänka på i den farten (lit./dist.)Nä ger er inte ut i sådana väder med den här båten de är både dumt och farligt. Annars är jag otroligt nöjd med min 2159 men överskatta inte egenskaperna.
    (har ett tidigare inlägg i detta forum 070215 ang. motorbyte)
    /Anders

• Går lite o funderar på 2159
    är det någon som satt på utombordare på
    en 2159 eller 2459?

Skribent: Dalton
  • Har en Trophy 2159
    Köpt 2010, rev ur inombordaren plasta förstärkte och hängde på
    en optimax 200 på egen tilv brackets.
    Gär 44knop gps knop, drar mycket mindre bränsle och är underbar i sjön.
    Hadde också kapel till hytten som jag gjort om och hängt ditt
    alu skjutdörr och fasta partier på båda sidor.
    Delar gärna bilder och råd till den som vill konvertera.
    Inga problem med försäkring heller.(svenska sjö 3600:-)

Mats

Skribent: Mats K
  • tjena mats.k har haft min 2159 inombordare v6 i snart 10år , börjar blit trött på skiten nu går ju inte sälja heller får inte ett skit för den så nu går jag i tankarna att göra som du, skulle gärna vilja ha lite tips av dig och lite bilder mvh jimmy jimmy.kallman@gmail.com
Logga in eller registrera för att kommentera.