problem med archimedes penta 450

har en archimedes 450 som strular. går ok på tomgång, men orkar inte med
växeln i. saknas luftburk/filter, kan det bero på det? kylningen verkar risig
också, den går varm direkt. tacksam för alla tips om dessa gamla snurror.
/daniel

Skribent: daniel

Kommentarer

• Gör ett kompresions prov. Det kan vara så att någon av kolvarna har skurit.

Skribent: BeeCraft
  • Har du fått ordning på din Archimedes 45 hk.
    Om kylningen inte fungerar(Sprutar det ut kylvatten i en
    jämn stråle från utkastet?) beror det på att impellern
    som suger upp vatten till kylningen är felande.
    Impellern sitter ovanför växelhuset på akterspegeln.
    Jag har verkstadshandbok som beskriver hur du byter denna.
    Har du brytarspetsar eller CD-tändning på din A.P?
    Kanske förtändningen inte är riktigt inställd(väldigt viktigt att den är korrekt inställd).Kanske skit i förgasaren(Skruva loss den och och blås ur den med tryckluft.Obs ta bort flottörhuset från förgasaren
    innan du rengör den med tryckluft, annars kan du skada
    flottören.

En som har skruvat isär och satt ihop en archimedes 45 hk.

abris

Skribent: Abramsson
  • ja hade sama fel på mi kolla packnigarna i bensinpumpen

Skribent: jocke
  • Hej!

Spinner vidare här. Har en AP 450 också, impellern verkar slut då den inte sprutar ut någe kylvatten.

Nån som vet vad lämna in på byte + material kan gå på?
    Ahls Marin har jag hört meckar med lite äldre motorer i sthlm?

Annars kanske nån är här är mecksugen? Abris?

Skribent: Nicklas
  • Det var inga problem att byta impellern. Men innan växelhus med pumphuset monterades tillbaka så "prov-spolade" vi vatten med vattenslang upp genom vattenröret i riggen för att se att det inte var igentäpt på något vis. Men då kom det både vatten runt tändstift + ur det "rätta" hålet på riggen. Är det nån stor spricka som det läcker in i alla utrymmen ovanför kolvarna och därför det sprutar ut runtom tändstiften eller??

• Har samma problem med min gamla 3cyl Archimedes E50... Tar in vatten i nedersta cylindern. Startar på 1 cyl sedan två. Efter en stund på högre varv kan cyl 3 gå ibland. Har lite sämre komp på cyl 3. Enligt vad jag har hört så finns det tätningar i toppen som blir slut på gamla penta/archimedes/crescent, vilket gör att de går dåligt/tar in vatten??? Ska kolla plocka bort toppen på min motor och kolla i helgen. Är detta ett vanligt problem på gamla penta? Tacksam för tips!

Skribent: Peter
  • Hur går det för mina Archimedes kompisar att meka.
    Får ni till era motorer eller ????

Abris
  • Jag slängde allt och köpte en 75 hk Mariner -05'a! hehe, nå går båten mkt bättre!

• släng skiten.. den enda archimedes som funkar är 3,9;an och den lite nyare 40 hästarn.. dom andra är inget att spara.. Har dom väl gÃ¥tt sönder sÃ¥ kommer dom aldrig att gÃ¥ bra igen.

Säger en som har traglats med skiten..

Skribent: anton
  • Det finns inget toplock på dessa motorer utan det är kylkanalen som läcker som ser ut som ett toplock. Du behöver troligtvis nya packningar och o-ringar. Ring benghat ahls marin på tyresö han har koll på sådant.
    Var rädd om E50 de har verkligen blivit ovanliga.

Skribent: fredde
  • Otroligt fina motorer! Skulle inte vilja byta mot en ny då allt går att laga och ordna. Är förgasaren rengjord finns där bara ett rimligt alternativ kvar. Byt tändspolar! De är oftast gamla och spruckna, i sprickorna kommer det fukt. De bästa spolarna får du på biltema (Högeffektspole ~200kr/st) Bra spolar som håller! Jorda spolen mot gods.

0705308438 är mitt nummer ifall det strular. Kanske kan vara till någon hjälp.

Skribent: vpskepparn
  • System skrev: »
    Har du fått ordning på din Archimedes 45 hk.
    Om kylningen inte fungerar(Sprutar det ut kylvatten i en
    jämn stråle från utkastet?) beror det på att impellern
    som suger upp vatten till kylningen är felande.
    Impellern sitter ovanför växelhuset på akterspegeln.
    Jag har verkstadshandbok som beskriver hur du byter denna.
    Har du brytarspetsar eller CD-tändning på din A.P?
    Kanske förtändningen inte är riktigt inställd(väldigt viktigt att den är korrekt inställd).Kanske skit i förgasaren(Skruva loss den och och blås ur den med tryckluft.Obs ta bort flottörhuset från förgasaren
    innan du rengör den med tryckluft, annars kan du skada
    flottören.

En som har skruvat isär och satt ihop en archimedes 45 hk.

abris

Skribent: Abramsson

Har oxå skruvat mycket archimedes penta dock min egna 600 då. Men jag har en liten fråg Brytarspetsarna ska ju stå 0,40 men hur ska tändplattan stå, förtändningen ? Är nästan tusen på att dom står lika på era 45or så som den ska vara inställd på min 60 hästare
Logga in eller registrera för att kommentera.