Frågor till seglare

Hej! Jag och 3 andra studenter på KTH håller på och ska utveckla peken, mantåget och pulpiten, men ingen av oss har någon större erfarenhet av båtar och seglar och skulle uppskatta om någon kunde svara på dessa frågor:

1. Vad kräver en tävlingsseglare / seglare av sin peke, pulpit och mantåg?
2. Vad används peken till?
3. Till vilken sorts segel används peken?
4. Vad saknas på dagens pekar, pulpiter och mantåg ?
5. Vad finns och används mest?
6. Vilka material används?
7. Hur är de fästa, permanenta/lösa?
8. Hur stora krafter ska den tåla?
9. Prisläge, hur mycket är folk villiga att betala?

Skribent: Richard

Kommentarer

• Jag ska försöka besvara några av era frågor utan att anse mej vara någon expert.
    Peken är inte så vanlig i Sverige. De segelbåtar jag främst tänker på är J-båtarna som har sina stora spankersegel fästa i en utskjutbar peke.
    När det gäller pulpiten är den alltid gjord i rostfritt stål och det gäller även mantågstöttorna. Svagheten som jag ser det är infästningen i däcket s k mantågsfoten. Brytkraften blir mycket stor om en fullvuxen karl slungas mot mantågsstöttat vid kraftig sjögång. Infästningen i skrovet är inte alltid den bästa.
    Ett annan problem är att mantågsstöttorna är för låga. Jämför höjden med vad som gäller för handelsflottan. Ibland brukar de säga att det är en snubbeltråd istället för den säkerutrustning som det ska vara.
    Jag tror att båtfolket är villig att betala för bra säkerhetsutrustning på sina båtar.

Skribent: lorage
Logga in eller registrera för att kommentera.