Körkort för båt

Tycker att det är hög tid att införa krav på körkort för fitidsbåtar.

Det är väldigt konstigt att man idag får framföra en snabbgåednde båt utan någon form av förabevis ta och gör en liknelse med en snöskoter: Du måste ha körkort alt förabevis, vara minst 16 år, krav på nykter förare, hastighets begränsning till 70 km/tim.

Men kommer man till vår fina sjärgård så får man köra som man vill, hur full som helst, hur skulle ni reagera om det blev "förbudsområden" där ni inte fick köra bara för att jag från norr vill komma ner och få en fin naturupplevelse.

Skärpning båt åkare.

Per Lindblad

Skribent: Per

Kommentarer

• Förarbevis skulle ju kunna vara minikrav på alla som ger sig sjön. Sen borde de som kör de snabbgående båtarna ha en extra utbildning

Skribent: lorage
  • Nu kan alla rösta på startsidan om ni tycker det ska införas körkort för båtar. Fortsätt gärna diskutera här.

Skribent: johan
  • Körkort på sjön kan verkligen behövas, under sommaren såg jag en hel del idiot, bland annat segla en segelbåt på mig men nog om det, det finns två problem med ett sådant körkort, 1. Kustbevakningen har ingen kapacitet för att utföra kontroller. 2. Regeringen har allfrig och kommer alldrig att ta fritidssjöfarten allvarligt nog, därför befarar jag att ett "båtsjökort" kommer bli samma skämt som förarbevisen till EU mopeder. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Skribent: Gustav
  • Jag tycker att det är bättre att försäkringsbolagen också tar del av detta.
    Höj premien och alternativt nobba båtägare att försäkra sin båt om de saknar förarintyg. Gäller det större snabbgående ekipage så kan ju även högfartsintyg vara aktuellt.
    Sen tycker jag att även sjöpolisen och kustbevakningen tolkar fartbegränsningar lite fel vid vissa tillfällen.
    Ex. så har de flertalet gånger stoppat små båtar i planing med minimala svall och låg ljudnivå, men ignorerat en mängd med båtar i halvplaning (stora svall!) i den vik där flertalet båtar i olika storlekar ligger förtöjda (inkl min) här på Ingarö.
    Vi är inte ensamma om detta utsatta läge, men det verkar inte framkomma att de stora svallen från båtar i halvplaning sliter hårt på både bryggor, båtar och intillliggande bodar/ båthus.
    Vissa fartbegränsningar borde ersättas med "Svallfri fart".
    Media (inte enbart båtrelaterade) borde va med och upplysa lite om vad som gäller på sjön både navigationsmässigt och säkerhetsmässigt.
    Det finns mycket att lära ut till båtägare, oavsett om det gäller segel eller motorbåt, och förhoppningsvis kan så kan det presenteras något vettigt på nästa års båtmässor.

//Magnus Dahlberg

Skribent: MD
  • Stora halvplanande båtar som ger jättesvall är helt vansinniga och borde verkligen begränsas på något vis.

En av de värsta sakerna med dagens båtregler är ju att en 8-åring kan ge sig ut i snabba båtar och köra som han vill.

Skribent: osram
  • Jag undrar om det finns någon åldersgräns för att ta ett förarbevis för båt?

Skribent: Marcus
  • Hejsan, hur ställer ni er till om det ska vara körkort på sjön?

Min åsikt är så här:
    Vem som helst ska få köra en båt utan nått körkort eller liknande, om man kör max 8-10 knop eller en båt som max gör 8-10 knop. För då inbjuder inte det till buskörning direkt, för jag tror inte det är så kul och busköra med en båt som gör 8 knop.

Ska man köra en båt över 8-10 knop så ska det vara ett slags körkort/förarbevis plus en åldersgräns på ungefär 15 år.

Varför tycker jag så här nu då, jo jag ser bara till mig själv och hur jag har fått min erfarenhet till sjöss. Jag började köra båt när jag var sex år, började med att lära mig ro sen så hängde jag på en 2hk och jag tyckte det var jätte häftigt. Så här i efterhand så inser jag hur nyttigt det var, man fick lära sig känna hur en båt reagerar och fungerar. För det är samma prinsip på en liten jolle som större båt. Och den här möjligheten måste finnas kvar tycker jag, man ska kunna lära sig i tid. Men inför man ett körkort på sjön så måste man ju hinna bli runt 15 år för att kunna klara av att ta körkortet och det är många år man missar då, år som man kunnat få himla mycket erfarenhet.

Så körkort/förarbevis för båtar som går över 8-10 knop plus en åldergräns.

Själv har jag Ftg befäl klass VII så visst känner jag till och upplevt att många inte ska ut på sjön överhuvud taget, men ta inte bort chansen för dom yngre att lära sig i tid.

Tack för ordet //Jonas

Skribent: Jonas
  • Varför inte använda sig av det högfartsintyg som går att ta idag genom Svenska racerbåtsförbundet.

Skribent: BeeCraft
  • Hej,
    jag tycker inte det borde vara några ålders regler alls för förarbevis/kustskeppare och dylikt. När man väl genomfört provet har man ju bevisat att man kan navigation osv.
    Själv så är jag 14 år och har kustskeppare och Klass 8.

Mvh,

Olle

Skribent: Olle
  • d e ju klockrent som det är ;)
    fatta kul att se en nersupen 10 åring köra runt i 70 knop xD
    finns inget skönare :D:D
    komigen.. palla båtkörkort.... man ska va full o oansvarig på sjön, så att man har nånstans att släppa loss :)

Skribent: chrille
  • Det låter helt absurt, om man är omogen så kan man alltså ta ett båtkörkort och vips så har man mognat?
    Det är bara till att kolla trafiken på vägarna så ser man hur effektivt det är, men kanske det skulle finnas körkort för dumma förslag istället.

Att det krävs körkort på vägarna är en annan sak för där samsas man med tät trafik och där är riksen större att man krockar, men hitintills så har jag aldrig kört in i något ute på havet, är det någon som kört in i något ute på havet?

En cykel i statstrakik kan gå betydligt snabbare än en båt under vissa omständigheter och skall samsas om ett trängre utrymme på vägarna... men ännu är det ingen som föreslagit körkort på cykel.

Nej förslaget syftar nog bara till att se till så att småfolket inte skall ha råd att ha båt, det är bara för att småfolket helst inte skall kunna ha något alls.
    Bort med körkortsförslaget på båtar och in med körkort för cyklar.

Och gärna ett extra körkort för tankeverksamhet också.

Skribent: 4 meter med 25 hästar men ingen dåre på sjön.
  • Hej.
    Det är tid att sätta stopp för vanligt folk att ge sig ut på sjön!
    Det är säkert någon som kommer att tjäna storkovan på det här idiotiska förslaget.
    Visst finns det en del som inte borde vara ute med båt.
    Det finns massor av folk som har körkort på bil,men borde inte heller vara ute i trafiken.
    Var ska gränsen gå?
    Tur att man har sålt båten.

Skribent: Rolle
  • Hej.

Ja, som Rolle säger är det ett antal som kommer att bli snuskigt rika på att "utbilda" folk...

Det sjuka är, om jag förstod det rätt, att "någon från båtklubben" kan få examinera ett sådant körkort. Då faller hela grejen, anser jag. Ska man då se till att ryggdunka rätt snubbe eller känna examinatorns fru? Nej, ska det vara ett körkort/förarbevis så ska det ansökas och examineras som ett vanligt körkort för bil/mc i statens regi. Annars blir det bara svågerpolitik av den högre skolan (Precis som regeringen...)

Därtill tycker jag att det behövs kontroller och högre straff för fyllekörningar och avgränsningar för höghastighetsbåtar i skärgården.

Men att kräva körkort på en båt som går 10knop är befängt. Det är bara ett sätt att återigen jävlas med folk. Vad jag blir trött på den här skiten...

Skribent: jonte.
  • Kan vi inte rösta för att ta bort körkortet för bil oxå?? Självklart borde det finnas förarevis på sjön oxå.
  • Inför körkort för båtar över 5 meter eller över 500 kg!
    Mycket enkelt. För båtar över dessa mått är förmodligen större båtar med mycket hästkrafter.

Skribent: Anders ö
Logga in eller registrera för att kommentera.