det är kul att åka fort :-)

visst det är skitkul ! synd att bensinen är så jämrans dyr :-( för övrigt så tycker jag att det är mycket nöjsamt, att ha en båt som inte många tror går fort(örnvik 670trader akterladdare) som rastar dom flesta! utom rena spjut och extrema RIB båtar /// culot

Skribent: culot

Kommentarer

• vad gör den då?

Skribent: el_maco
  • Helt klart är det kul!

Skribent: goostav
  • då det var så dålig aktivitet på detta väl utformade forum ( tyvärr) så är jag nu dock mera versam på "Fendern" ett plus för denna sida, är att man kan lägga in ett 10- tal bilder, förstår egentligen inte varför det är så tyst på Båtsidan? jag återkommer gärna om det blir lite "liv " mvh culot

• Det kan väl vara för att båtsidan är så pass ny?

Skribent: ivenblixt
  • Hur många knop den?
    Ska åka Fjordling 17 i sommar, 67 knop ska den göra!!! Hänger du med??
    Viccino

Skribent: viccino
  • Hej Viccino! antingen har du köpt den sk Flyglingen med omgjord botten och V 8, eller så har du över 200 hk utb + en mycket bra propeller samt ev annat godis!!! stämmer det?
    Jag hänger inte med i den farten,får pisk m minst 10-12 knop. "citat ( Hur många knop den?) är den dåliga svenskan en image? mvh culot

• Det är min svåger som köpt Flyglingen, ska bli riktigt trevligt att åka några repor i sommar! Själv har jag en Vator 17ht med helt ny 135a murkla, gör nog inte mer än
    40-43 knop med lite tur! Efter påsk e min båt klar, då blir det åka av! ;-)
    Ha det bra i sommar å kör så det ryker!

• Den "dåliga" svenskan beror nog snarare på missar än dålig kunskap om det svenska språket, vad tror du?

• viccino ! din svåger m flyglingen, då jag sett att han använder Nicket Tistronskär på ett fjordlingforum, vet du möjligen om det är Tistronskär utanför Gillinge? ang din båt , vad blir det för propeller? jag har 2 st Ballistic RF om du är intresserad 14,5x19" en beg en sprillans. du skulle nog kunna dra nytta av en sk jack-plate på ca 6" den och en bra RF skulle nog få Vatorn att dansa...///culot

• Tjena Culot!
    Nej det är inte Tistronskär utanför Gillinge, Möja västerfjärd, mellan Stavsudda och Möja kan man säga.
    Jag har inte en aning gällande propp om jag skall vara ärlig, det jag vet är att det är dyrt med en "bra" propp. Funkar dom proppar du har till en Murkla 135hk och Vatorn 17HT? Vad är en "Jack-Plate"? Jag vill göra allt som går för att få den att röra på sej så stadigt som möjligt, funderat på trimplan men det vettifaan, om jack-plate är vad jag tror, funkar det på drev? Till sist, hur mycket ska du ha för den nya resp beggade proppen?
    Hör av dej å ha en bra dag!
    V

• Ok ! ska vi börja med propellern,om det är en 135 merc utb så ska dom passa. Vatorn är väl rätt tung? och ditt max varv på 135:an är väl på 5500-5800v så 19" kanske inte är fel, den lär nog inte vara för stor iaf.Vad är en "Jack-Plate"? det är en metall konstruktion som möjliggör att du kan mekaniskt"hissa" din motor, sök på nätet om jack plate så hitta du massor, att motorn kommer ca 16 cm bakåt är åxå bra när du hissar får du även stabilitet. trimplan gör inget för farten,endast möjlighet att korrigera gångläget, sidovind last osv.för den beggade propen vill jag ha 3000:- för, jag har lagt ner mkt pengar på den,sista modifieringarna gick på 2200:- men ball är den !!! den nya kommer jag gå ut m 5500:- till att börja med, den är inte ens provmonterad!!! om du vill kan du nå mig på 073-3254391 mvh culot ps. om du vet vilket varv din nuvarande propeller ger dig,och hur stor stigning den är på är det till hjälp...

• Ska kolla upp det med propp och varv och återkommer! Tack för hjälpen och glad påsk!
    (den förra motorn var en -79 = Gammalt, den varvade jag mellan 3-3500 med, men den var otroligt sur, hastighet enligt mätaren var då ca 20-25, det kändes som max!)
    V

• var det en utombordare så var mkt lågt varv.///culot

glad påsk!

• det är en inombordare, nu sitter den nya på plats, ska hämta åket i helgen, spännande som faan å se hur den går! Det e 135 hk på proppen, slänger på en aluminium propp så länge. Ha det bra!

Logga in eller registrera för att kommentera.