Måla propeller?

Bör man måla en bronspropeller med beväxningshämmande färg eller fungerar det med att polera samt smeta på t.ex. fett på den? Fick sommaren 2003 mer eller mindre förstörd av all beväxning ffa på propellern. Har båten på västkusten.

Skribent: jaape

Kommentarer

• Hej. Jag målar alltid min propeller med ett antal lager även om jag vet att det inte kommer att hålla. men det håller ett tag i alla fall. använder internationals speed färg tror jag att den hette.Men som sagt den håller ett tag. har en bild på propellern på mina bilder. vet ej om den kommit upp än, laddade precis upp den.

Skribent: SFNI8059
  • Funkar det inte med en kopparbaserad bottenfärg på propellern? Fartygsfärg? Köpte båten inför sommaren -03 och trodde att kopparn i bronslegeringen skulle var beväxningshämmande, ack vad jag bedrog mej.

Skribent: jaape
  • jo jag hade en liten gammal färgslatt kvar som e lite mer koppar i som jag måla på propellern med. men du vet. det är ett bra drag i propellern. särskilt när den är såppas stor så sitter den inte kvar så bra. tyvärr. det är ju propellern man vill ha mest ren. annars får den inte tag i vattnet ordentligt. för har man havstulpaner på den så bildas det små luftbubblor som inte är så posetivt.

Skribent: SFNI8059
Logga in eller registrera för att kommentera.