Betalar du för mycket för din båtförsäkring? | Båtsidan.com

redigerade juni 2013 i Nyhetskommentarer
Betalar du för mycket för din båtförsäkring? | Båtsidan.com

Det kan bli onödigt dyr affär att försäkra sin båt om man inte håller koll på vad man faktiskt betalar för. Enligt en undersökning som prisjämförelsesajten Compriser gjort på uppdrag av Svenska Dagbladet kan det skilja så mycket som över 400% mellan premierna hos olika försäkringsbolag – för samma båt.

Läs hela artikeln här

Kommentarer

• Jag har en Uttern D55 och kör med if som försäkringsbolag. Är rätt nöjd och betalar ca. 3000:- för deras mest omfattande försäkring, men då har jag -25% rabatt för att jag även har andra försäkringar hos if.

Vad betalar ni andra för era försäkringar och vilket bolag har ni?
  • Jag har en Albin Nova försäkringsbelopp 500000kr och betalar 2965kr per år. Båten ligger i Hjälmaren och jag har navigationsutbildning och är medlem i en båtklubb.
  • Fler än jag har kanske för högt försäkringsvärde på båten och betalar onödigt mycket i premie. Eftersom man får inte ut det försäkringsvärde man betalar för utan bara marknadsvärdet. Jag sänkte mitt försäkringsvärde med 200000kr och får sänkt försäkringspremien med 1000kr per år.
  • Det finns för många parametrar att tänka på. Dessutom är det jättesvårt att jämföra villkoren. De flesta har ju avskrivningar i någon form av värdet på olika delar. Det finns dom som blir förvånade att deras motor som är 15 år gammal saknar värde sedan den är 10 år. Men det finns ett bolag som ersätter gammalt med nytt och där Du varje år kan sätta ett försäkringsvärde på Din båt. Vid en totalförlust får Du ut det värde Ni kommit överens om. Nå har man nu en plast snipa som är 50 år och maläten med en motor som startar efter en bön till den himmelske fadern kanske man inte behöver någon försäkring alls.
Logga in eller registrera för att kommentera.