2t-4t motor teknk ?

När man kollar på olika forum så värkar många uppfata de som mopedmotorn och gräskliparn ja grunden men de har faktiskt hänt en hel del på 50 år dagens 4-takt motor sljer sig mycket från då teknik pulsar EGR katalysator lambasond turbo EMS-insprutning och dagens 2-taktare E-tek och opimax men det är så att i folks medvetande är tvåtaktarn något som ryker luktar pedågogiskt är det som disel bilar för i tiden tröga och slöa men så är det ej mer på dagens dislar men det tog ett tag innan folk förstod praktiskt det .

Skribent: dugomedes

Kommentarer

• När det gäller hollbarhet så är en 4-takt dubelt mot 2-takt motor men den som vet att den annvänd många driftstim väljer 4-takt utbordare för den vanlig svensson annvändarn så är det korison eruson i kylsystemet som hinner före silnaden på dessa miljömotorer vist går det annvända alkyat bensin på gammel tvåtakt den färdigblandade 2% eller fyrtakts men då most oljan i injekton behollarn vara en typ helsyntetisk tvåtaktsolja avsed alkylat ej mineraltypen för då uppnår man ej förbetring=mineraloljerök har provat texako st-x olja ej för utbordare men blandas i fabriks motorsåg alkylat den oljan blandade jag i vanlig bensin 95 det lyktar ej i dugomedesen mer en en antydan gräsklipp B&S oj vilken förbetring om ej fullstendig så mycket gör oljetypen skilnad.

• Om någon undrar varför oljan ej för utombordare jo den är ej biologiskt nerbrytbar OK har bio olja helsyntet 2-Takt som är nerbrytbar ej luktfri=prafinsterin stikande jo fiskarna de frågade om de fanns nogon olja till utbordar 2-t som ej luktade jag sa preem helsyntet 2-t utan färgämne det står ej för utombordare=tyvär=ej nerbrytbar olja. Skillnan blir som saab 2-t och volvo B-18 före pulsar och EGR tiden har sät 2-t med pulsar system själv före slog jag 1994 arctic cat firecats motorn DKW V3 nåt snöskoter pysel i minesota.

• Dugomedes motorerna utväklades utprovaes i tyskland en intesant sak som ennu står sig är avstämning kort och lång rigg av hans mullers temet de har exakt samme liter i timen medans ta till exempel E-tek grunden siljer 3 liter i timen vilket skulle pliva om de hade kort rig att mikrodatorn ej skulle leverera rätt för lite de skull dugomedes klara utan om programering.

• E-tec är som tendkulor fast med bensin och högre varv den finfördelar rakt in icylinder kylande effektivare tiden den gör det är milisekunder lösningen är som fords dubelbrytar tändning eller DKW v3 täning uppdelad tid det skulle annars ej hinnamed förloppet snabare en bildsärmen och vad ögat hinner registrera den är ennu beroende av expansonskammarns återvining nåja bensien inneholler benzen därför anvender jag ej de i motorsåg huvudvärk utan alkylat olja som går att annvända alkylat aspens tvåtakts olja även utombordare biologiskt nerbrytbar 99 kr /l mot en mineralolja 30 kr/L men det är det värt.

• Det är synd om folk som ej kann motorteknik enkelgrund fast ej så förvånande fast nu mera så kann man tanka ner instruktsonsboken från webben särilda usa webbar bara man vet motortypen så koplarde bara upp så läser man den i båten i digitalt.

• Mycket motor teknik är av tekniker för tekniker glömer vanliga folket annvändarn men nog är det en data revolison när man kann krypa ner i motor rumet och hämta på hemm via webben sprängsskiser och service anvisnigar utan att slå i mer en fabrikat och serienumer alltså man behöver ej gå och kolla i pärmarna som för! de här med vist spkulason 35 köpa och 70 sälja vist skilnan är 100% men resultatet är att man bara får i gen samma som man hade 70-35=35 det behövs en brytpungt högre en 100% sälja 80 vilket är ca 130% 80-35=45 vilker blir 45-35=10 vanligt spekulasonsfel?

Skribent: Dugoha
  • Det där är rekonding budjetering 50% på köpe objekts kalkylen eller ochså när 81 kräva 50 %.

• Alkylat finnes svensk och tysk den svenska ombestyckas förgasare den tyska kräver ej ombestyckning mot vanlig bensin svenska är aspen okq8 preem alkylatbensin och den tyska är stihl motomix alkylatbensin tvåtakt och viking moto fyrtakt oljor svenska aspen och tyska stihl HP ultra helsyntetiska en motorsåg har en känslig tvåtaktare så när jag köpte alkylat bensin svensk vad i behöver jag sjustera förgasarn efter om sjuster 12% mindre förbrukning att räkna på storkonsument och när jag sedan prövede stihl motomix blev det vad i moste jag stella till baka till vanlig bensin alkylat som alkylat tjipaktukus slutsatsen är nog att svenson bör annvända tysk alkylat som ej kräver om bestyckning av förgasarn för fögasar sjusering är svår myklampå det instella.

• Dagens utbordare och för den delen inbordare kräver servis för att de skall fungera späsiellt motor med insprutnins filterbyten oljbyten men en motor är funksons frisk i tre år de är oftas driftstim och sötsel eruson till efter 3 till 5 år och jemene annvändare gör väl ej mer en fyller benin och kör endel tar garnti unerhål andra stuntar i ett beronde på de själva besluta sig för stor och lill bordare utläg??.

• En motor av i dag kräver sevice ta en fyrtaktare som exmpel jag menar utbordare kontra en gammel 2t den kräver oljebyte i växelhuset och i motorblock varje år och bensinfilter och propelleraxelfetning=förhindrarfastoxidering och elsystemet inpellen vart tredje år och kamremen tändstift topplocksefterdragning=lekageförebygande och hela insprutspumen långtids enhetsutbyt nej inte är det tanka och köra som på en gammel 2t som kun gå med illa sörtsel veldigt länge konstgt nog nej det går ej så länge utan sötseln och därme basta.

• Motorhollbarheten på 4 takt och 2takt en 4 taktare har längre livslängd detta beror på värmefördelningstransport och högteffektutag där en 2 takt har halva tiden på kolvrinarnas driftid en 2 taktare fördelar cylinervärmen ogemnt potöpnigar varm och kallsida avgasport och insugsida redan när tvåtaktare snörle högeffekt utväklades i tyskland konstaterades en saning som enu geller att effekt kräver effektiv bortkylning i topp och avgasport värmetransport.

Logga in eller registrera för att kommentera.