Snipa Wiking21

Jag köpte en Wiking 21, en snipa på 21 fot med ett skott som avgränsar förpiken.

Den har stått på land i några år, den är byggd 1980 i Norge, och jag har fått det beskrivet att några avhoppare i Arendal startade tillverkningen av Wiking båtarna som finns i flera storlekar.

Nåväl den här båten har stått på land ett tag, och den behöver en del kärlek för att komma i acceptabelt skick.

Maskinen är förstås viktig och likaså elen i båten. När jag började titta så var Elen felkopplade och flera trådar avergade, det är lite arbete med att reda ut allt pch laga upp elbilen.

jag fann också fler roliga saker i båten som är välutrustad för sin storlek, Volvo Pentagon MD11c med original instrumentpanel och pådrag med backslag.

Båten har också en stor display med logg och givare i aktergolvet med djupmätare fabrikat Silva.

Vattentoalett med egen dörr babord om den centralmonterade ratten.

till höger en dörr in till ruffen.

den har en bilradio och en liten garderob vid insteget till ruffen.

I den bakre delen av båten hittade jag startbatteriet i kölsvinet ovanför propelleraxeln.

huvudsreömbrytare och ett relä som var nerärgat. Det visade sig att reläer var kopplat till ett extra förbrukningsmaterial som placerats under bakre soffan.

I den bakre soffans mitt hottade jag också en stor eldriven kylbox med bordsdekorationer i locket.

Självklart behöver en sådan här familjesnekka ett pentry, det öppnas genom att man fäller kaptensstolen bakåt och den är pentryts lock. 

Här framträder nu pentry med ett litet spritkök och på ömse sidor finns luckor för förvaring av köksutrustning.

på ena sidan finns en sittpall med öppningsbart lock, för närvarande rymmer den en dragg.

här kommer länk till Wiking21

Wiking 21

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16833&mid=25543

Detta är ett inbäddat externt element. Det kan tas bort genom att använda tangenten delete eller tangenten backslag. För att visa hela elementet, tryck på knappen förhandsvisa nedan. 

Detta är ett inbäddat externt element. Det kan tas bort genom att använda tangenten delete eller tangenten backslag. För att visa hela elementet, tryck på knappen förhandsvisa nedan. 

Det var vissa problem med motorn också, den har sötvattenkylning och den delen är i ordning, men avgassnutten som sitter mellan limpan och avgasslangen är av gjutgods och den får ta emot sjövattnet som passerat värmeväxlaren, därmed var den helt sönderoxiderad. Jag har därför lagt på ett skikt med GunGum runt det röret och det fungerar bra under den här säsongen, GunGum materialet jag köpte innehåller glasfiber så det blir starkt, jag har inte lindat på väven som följde med utan kört enbart med pastan. Det ser ut som en grundmålad metall.

först Startade MD11 an på första knycken, sedan blev den svårare och svårare att starta, jag tittade på filtret i matarpumpen och luftade under gång men inget hjälpte den gick på strax över tomgångsvarv med sedan ströps den, precis som om bränslet inte räckte till. Den blev så dålig så jag satt mig ner och funderade. Först startade den på bara en knuff och nu är den omöjlig med jättelång fjäder.

Jag hade ju gjort en förbättring, satt på ett mekaniskt stopphandtag bredvid huvudströmbrytaren, den har jag anslutit med en kulled till hävarmen på pumpens stoppknapp.

Ny tänkte ja att jag måste lägga mig ned och känna på den fjäderbelastade stoppknappen och mycket riktigt den gick inte tillbaka helt utan jag fick dra tillbaka den gör hand. Se nu är motorn som den skall vara igen och fungerar alldeles utmärkt med fullt drag som på den lilla filmsnutten.

Kommentarer

Logga in eller registrera för att kommentera.