Archimedes 55hk, Felsökning tändning.

Har precis fått en archimedes 55hk motor från 1976. det är något strul med tändningen,jag har ställt inn allt precis som det ska vara men den hoppar bara igång på 1:ans cylinder.

varför hoppar den inte igång på tvåans resp treans cylinder?
Gnistan är stark o fin på alla 3 cylindrarna. kan jag mäta mig fram på något sätt för att se om det är rätt motstånd osv? vore tacksam för all hlälp jag kan få.... mvh/ Patrik

Skribent: Patrik

Kommentarer

• Motorn har 2 förgasare, luftburken är röd, motorkåpan är orange så jag tror att det är en "Archimedes volvo penta" MVH/Patrik

Skribent: Patrik
  • Om motorn är köpt 1976 då är det en 600 cc med tre förgasare och brytarspetsar den med antikavitasioplate avgasutsläp den sista av den typen 55 den har 42 propeller hk = 40 hk dagens motorn är ej nogon G.D.S motor den är för finkenslig bå sjutering om flåtörnivån är lite fel då är det som grus i motorgången och de skall va synkroniserad förgsarna har en sak gemensamt med mercyrys de skall ej pumpblås pumas hårt för då över flödar de utan lätt motstånd i blåsan typiskt penta och mercyry från tiden en yrkes kunnar motor att få till.

Skribent: dugomedes
  • Tekno's utombordarböker de finns tre en från 60-70-80 tal av Torbjörn Gustafson de beskriver moment för moment det är bra att hava en mekanisk utbilning själv är jag teletekniker med mekanik utbilning ritning tolranser och värktygslära med dock gick dator läran i styr och regler åt fanders ettor och nollor grindar vippor.

• motorn N55 där N står för Nymans jag hava själv E-50 där E står för Electrolux en föregångare till N55 tändsystemet bör jordas det vill siga att dra en extra kabel från tändplatan till tädspole jord gotset motor godset sälv har jag lesnat på orginal tändspolarna kör med bil 12 volts funkar pärfekt avstörning max 1 k ome tändstift: cyl 1 och cyl 2 Nippondenso (E-50 ND M24s)(N-55 ND W24FS-U)och för cyl 3 (E-50 ND M17)(N-55 ND W 20FS-U)Elektrodavstånd 0,5 mm. Brytarkontaktavstånd: 0,4 mm. Förtändning: 2,5 - 3 mm. Synkronisering där gör jag så att jag fullgasar och ställer täningen 3 mm och förgasarna gasspjäl 1-2-3 mot förgasarns epridarelumisonsrör en inspetsons spegel jag hava tratar på E-50 på N-55 an måste luftburken bårt. Luftskruven på förgasarn öppnas 1 3/4 jag har själv gort en liten bestyknins avikelse på luftmunstykena cyl 1=120. cyl 2=115. cyl 3=135. den åtgärden är min finnish på gången i motorn men motorn blir bättre även utan munstyckas. Motorn är kända for mistända knallnysa motorn är för känsliga för att vara G.D.S. motor almäntsett.

• Vanliga fel tändningen är att det oxiderar i tändhatens fjädespiral som är instuken i tändkbeln löningen förbyg yamahas är vaselinklick där sen kbelredusering från tre till två stoppskabel eloktromekaniskt fönderande hm trefasgenerator har ju tipel dioder jag jorde om till två och det här går att göra på alla triplarna magnet som cd typen fönkar utmärkt sen går det trim täning roslagen sport då endras förtändningen till 4 mm. max jag havat provat med 5 mm. i max 15 sekunder plus nypit i blåsan på slangen det är som att köra lustgasat rappt som den men efter 15 sekunder ett 10 cm hål i cyl 2 kolven men det går i max sped av möjligt för E-50 nemligen 35 knop och det med den tvärplankan till växelhus?.

• Archimedes 55 1976 borde vara Arcimedes/penta 55 om det är sista 600 cc från 1974 men ingen regel utan undantag det kann vara en G.T.F=gort till före för modellen komm 1977 av 900 cc 55 hk den är på 50 propeller hk och jet props modell big foot=O.M.C typ lark props den motorn fick min båt granne som var E-30 mekaniker att fölstendigt siga ingen volvo-penta utombordare den var ett riktigt mondas ex de var en 70 jubile extra medan jag vet att andra körde på med dom vanliga utan problem jag hava ej några tips om den.

• Årsmodel identifiering E-50 1964-67 E-50S 1967-68 N-55 offscore 1968-74 (600 typ 340-342 1974-76)dessa är 600cc block typ triplar med tre förgasare E-50 har fem bults växelhus Avgasutsläpp under antikavitasonsplatan den har rigdelnin motorblock mellandel alla 600cc N-55 68-70 har samma underkopa med två fäst hakar av typ E-50 bensinslang kopling tanken fast motor N-55 1971 platt underkåpa tankanslutning fast motor N-55 72-74 platt underkåpa motoranslutning typ Mc Culloch=Nummer 3 576 083 jo sen avlöes den av 600 jet props kåpan 68-73 archimedes/penta blå vittextremsa och 1974 archimedes röd svart textremsa. jo annvend bränsle filter för pumens silfilter duger ej till smuts paserar och tag loss tendhatarna vid arbet rotasons inpekton propeller byte.

• Antingen har ni magnetenda N-50/55(600cc)74 orange kåpan med svart kant gördel text eller 55 hk(900cc)77-79 orange kåpan med stor vit text brytarspetsarna kollas med universial instrument resistans typ som reagerar brytare uppe och stängd gnistan kommer vid uppen brytare det är den pungten man ställer på skrotat tändstift svetsar i M6 muter skruven övre dödpungt sedan in tre varv =3mm sen svenghjulsmärke fullgasinställt dets it. Den andra är cd tänt de är lampa förtänings märke den får ni fråga www.glasfibeklassik.com Den är Mercury spånsrad sida de fines någon penta utbord kunig.

• Kryskoplla tändspolar för fel lokalisering i tändspolar gäller både typ magnet typen brukar hava 50 driftstimar lifslängd varvtals voltet knäcker spolarna därför bil 12 volts brytar spetsar åtkomst bort magnapull start sen på svänghjul tre skruvar start skiva bårt nu hål i svänghjul till brytarna för sjustering uppna steng pungten fullgas fortening före Ö.D.P och koll rotera stiften borta och spolanslutningarna och isolerbit i spetsar uton den sjuster och flyta till nästa tändföljd är 1-3-2. jag hade 200 drifts tim lettbåts så jag vende kolvarna 180 grader så offset 0.25 hamnade rotasons rätt enligt motorlära tur det är nikasil för vendkants nöt då är honing moste kolvrings nötning.vevaxeln tar oginal stryk går ej göra på 900cc typ 380-382.=55hk 77-79.

Skribent: arkin
  • Det går att annvända sumer eller lampa i stellet för multimeter de som instalerar bensinfilter univesial bruka allt för offta vänd det felriktning om filtret är cylindriskt med anslutningar i ändarna och en end hatsgördel vanlgaste så är flödet ut där haten är brätet den anslutningen ansluts mellan motoranslutning kopling och bensinpumpen.vid flåtör nivå 25 mm från övekant nivårör kolas motor gång egen gorda niplar boten plug avlurtning rören 0.3 mm. spsalgort anars upp och ner flåtör mott mindre exakt jag anvender mikuni kein setet nivårör.så här avanserat det är ej alla som få kläm på det i värkstasfolket.

• Vid tändnings trimning moste man annvända högochtanig bensin och logoritmisk tändkurva är ej så trim annars rekomondra motorerna är armeutbilnins utbordare ochså med Åsa nisse stämpel.

• Vid flåtör sjustering göres mistaget oftast att bocka mäsings hävarmen den skall ej röras utan det är flåtör annslaget på flåtör nålen som skall flytas på att bocka hävarmen resulterar i att flåtören låser sig flödar över eller ger noll flåtör nivå. Som synes det bliva väl så omfatande förklaringar skrivius slut.

• Teknikens värd NR 7 1970 bil och båt jämförande test:5 utombordare sid 54 Archimedes-penta 550 E, Monark 55 E, och crescent 55 E MCB- konsernens största motor vid den tiden flera år på nacken,och har successivt förbättras . kvaliten kann i dag betraktas som väl i klass med konkurenternas,och tre års garnin fans då. Motorn är vändspolad och har hög litereffekt,vilket är fördelaktigt för brensleförbrukningen. Tyvärr med för det ochså att tomgångsegenskaperna är mindre goda och att motorn ger sin effekt inom ett ganska begränsat varvtalsområde-det är noga med propellervalet! tomgången orginal är på 1300 r/m vilket är högt jag hava ca 950 r/m i axeptablare jordnin tändplatan -500 r/m varmare stift nertill -300 r/m och lufbestycket är för fullgas området. Den är ej så läplig orginal att leka färja med men det går utmärkt modifierad den vill självstana eller så blir varvet för högt orginal.

• Hur ljudet är när tripel motorn varvar 6000 RPM jo det är frekvensen av en mygga exakt så låter motorns frekvens vid det varvtalet utan tillgång till varvräknare de är de Hz=hertzen i motorn man ser sig om kring var är myggan?

Skribent: stjärnan
  • En myggas frekvens är 300 c/s=300 Hz på en tvåtakt encyliners blir det 18000 RPM på en tvåclnders vart halv varv 9000 RPM en tripel= 6000 RPM på en radfyra=4500 RPM ooh en radsexa 3000 RPM en vibrasons varvräknare måste man taga hänsyn till motor typen cylinerantal det går ej läsa av raktav om den är avstämd på en tvåcyliners utan matematisk omräkning av varvet på den praktiskt sen sepelar balansfaktorn ochså in men ljudfrekvensen är så.

Skribent: stjärnan
  • Hej din motor är en 900cc königmotor och vill du köpa en verkstadshandbok så har jag en sådan till salu en orginal Volvo Penta där finns allt du kan behöva veta om dom motorerna.Hör av dig,Mvh Leif i Trelleborg

Skribent: Leif Evhagen
  • Hej alla , verkar var en riktigt intressant tråd , tyvärr förstår jag nästan inget av vad som står här .

Är det för mycket begärt att man kan stava ???

Skribent: Martin
Logga in eller registrera för att kommentera.