Segla Västrås-Örebro

Hej,
tänkte bara kolla upp om vad ni tror att segla biten Västerås-Örebro och sedan tillbaka. Kommer det att bli mycket motor på vägen eller hur ligger det till?
Någon som vet hur lång tid det skulle ta?

MvH,
Jack Samuelsson

Skribent: Jack Samuelsson

Kommentarer

• Hej Jack
    Inga problem,hoppa i båten och segla till Kungsör. Sedan är det nog en fördel om motorn startar när du ska uppför Arboga ån. Övernatta i Gravudden så är du pigg när du ska börja slussa på morgonen. Det tar ju någon timma genom Hjälmare kanal, sedan kan du (förhoppningsvis) glömma motorn, förutom i Björksundet. Från Essundet genom Hemfjärden är det nog bäst att du håller dig i rännan åtminstone om båten går någorlunda djupt. Bäst att kolla, jag har inte åkt den sträckan på 20 år och då plöjde segelbåtarna i dyn ibland.

(Goggla på "Hjälmare Kanal" så hittar du tider och priser för kanalen)
    Välkommen till Örebro

Skribent: Brok
  • Hej,
    problemet är att vi kommer segla ed en väderöjulle 475. Dessa skall inte vara alltför snabba. Hur lång tid tror du att det skulle ta? Speciellt med tanke på att det är en ganska oduglig motor på fyra hästkrafter...

Tack för övrig information. =)

MvH,
    Jack Samuelsson

• Hej Jack
    Du får nog inte vara alltför jäktad om du ska ha något nöje av färden.Tror det behövs 3 dagar, beroende på kaptenens skicklighet, jullens lystal, motorns kondition samt inte minst "vår herres" välvilja med att leverera vind. Helst också från rätt håll. Ska du tex. kryssa över hela Hjälmaren,som är fyra (landmil) lång med en båt som är "lite slö" så...kan det ta tid.
    För övrigt tycker jag det känns hedrande för Örebro att du planerar för en tur hit.

Kolla "gästhamnar Hjälmaren" här på "båtsidan"

(Stockholms skärgård,-släng dig i backen...)

Lycka till

Skribent: Brok
  • Hej,
    Vi har på gemensamt beslut bestämt att skjuta upp detta. Då jag inte kunde ta mycket ledigt från sommarjobbet i år hade vi helt enkelt inte hunnit dit på utsatt dit. Vi tänker i stället ta det om två år eller så, då jag förhoppningsvis inhandlat en t.ex. stortriss mkII eller liknande.

Båten vi planerat att segla upp med nu skulle vara en Väderröjulle 475, okänt lystal... =)

MvH,
    Jack Samuelsson

Logga in eller registrera för att kommentera.