Tips om båtköp!

Tjena!
Jag och tjejen ska till och köpa vår första seglare. Vi har båda ganska mycket erfarenhet av segling från sjöscouterna! Men jag vill ha lite tips om vilken båt man skulle rikta in sig på. Har titta lite på Maxi 68, 77, rock 20 och liknande. Men det finns ju många fler i samma storlek och prisklass. Kom gärna med idéer, saker man ska titta på och undvika! Tacksam för svar // Fredrik

Skribent: f_savstrom

Kommentarer

• Jag har haft, Becker 27, Scampi 30, Maxi 77, B19 (minette),
    och nu en Ohlsson 22,
    Jag sålde Maxi 77 för att ruffen var för hög vid segling, annars rätt rymlig, den seglar bra.
    Ohlsson 22, seglar enligt mitt mått bättre men har lys 0,99, men den tar bra höjd, vilket jag tycker är viktigt för att komma från punkt A till B,
    Den har stor sittbrunn och hyfsad storlek på ruffen, men takhöjden är ganska låg, men vi har kapell så man kan sitt ute i sittbrunnen.
    fören är utmärkt som soldäck tack vare den flacka byggnationen, båten ör mycket lätthanterlig och har rodret under baken på en skädda, ett stort plus tycker jag.
    Balansen på rodret blir betydligt bättre än på Maxi med utanpåliggande roder.
    Djupgående 1,25, ett stort plus vid strandhugg mm.
    Jag kan rekommendera Ohlsson 22, om jag skulle välja en annan av de jag haft så blir det Scampin som seglar utmmärkt, men det är en tung båt om man vill lägga till i outforskade vikar.
    Scampin sticker 1,65m

Skribent: beaver3
Logga in eller registrera för att kommentera.