Sätta i nytt fall

Tidigare ägare till min båt (en Omega 34 med Isomat-mast) har dragit ur spinnakerfallet ur masten.
Jag har läst massa inlägg om hur man byter fall, men inget om hur man trär in nya fall i masten.

Finns någon som gjort det eller någon som har bra tips på hur man kan gå tillväga så tar jag tacksamt emot erfarenheterna och tipsen. Masten är fortfarande rest på båten om det kan vara någon fördel eller nackdel?

Vänligen
Peter

Skribent: tarentula

Kommentarer

• Det bästa tror jag är att använda ett annat fall som du fäster spinnakerfallet i. T ex storfaller och tar en krok och fångar spinnakerfallet när det är mitt för hålet där fallet ska gå ut, men det går bara när du tagit av masten.

Lycka till!

Skribent: lorage
  • Ok tackar! Då får det bli ett försök i november.

• Jag misstänker att det löst sig för dig vid det här laget, men här kommer ett tips iaf (där du inte behöver plocka ner masten).

Fäst en tunnare guide-lina i en rengjord cykelkedja. Sen åker du antingen upp i mastkran eller hissas upp med lämpligt fall i masten. Väl uppe stoppar du in kedjan där fallet ska komma ut och släpper sen sakta ner kedjan med guide-lina i masten och lirkar ut den med en bit styv ståltråd eller annat lämpligt verktyg som du kan fånga in kedjan med. Sen är det bara att fästa fallet i guide-linan och dra upp det genom masten.
    Färdigt!

Skribent: Sims
  • Jag hann faktiskt inte fixa fallet i november, så det är ett kommande vårprojekt. Om jag får problem med att trä i det med liggande mast kommer jag definitivt att testa ditt förslag.

Tack för kanonbra tips!
    Peter

Logga in eller registrera för att kommentera.