Läcka hytt Uttern S64

Jag har problem med läckage i hytten på min S64. Mycket vatten finns i botten på hytten och madrassen som ligger på botten av hytten blir indränkt. Hittar inget läckage. Vattnet måste komma från någon annanstans.

Är det någon som har liknande problem?

//Stefan

Skribent: Stefan

Kommentarer

• Hej,
    Det är kondensvatten som lägger sig under trädurken.
    Brukar lägga sig under durken där trappsteget är, dvs. under toaletten, (om den finns).

Jag skruvade bort durken, (dum konstruktion), där finns kondensvatten som när du "gasar och bromsar" rinner framåt och blöter ner dynan.

Det är bara att ta bort trappsteget med skruvarna, skruva bort durken, ta ut durken och tvätta och skura golv och durk.

Ett tips är sedan att såga av durken längs bak/akterut, så att man kan komma åt att ta bort nytt kondensvatten.
    Efter att du sågat av durken monterar du tillbaka den avsågade biten med rostfria gångjärn. Du har nu en fin lite inspektionslucka där du även kommer åt att torka kondens.

Kombinera gärna detta med en "Torrboll" hela säsongen, kan stå under trappsteget.
    Lycka till!

Skribent: Martin
  • Har även upptäckt att det kommer in regnvatten via elsladden från både styrbord och babords lanterna. Vattendropparna rinner utefter sladden vid regn och droppar ner och söker sig längst bak. Har nu tätat den genomföringen! Torrt! även efter höstens störtskurar.

Skribent: Martin
  • Hade en S 64 som var helt blöt inne i hytten. Anledningen var/är att det på en del båtar har blivit en så perfekt passform att gummitätningen mellan durken och Hyttmodulen är för bra i bakkant. Vatyten rinner in i framkant och mellan durkmodul och hytt, för att dedan rinna in i båten. Lösningen är att borra två små hål i styrpulpeten längst ner mot durken mot aktern, när jag gjorde detta forsade det ut vatten. Obs borra i yttre delen av den dubbla.

Skribent: Henrik Friman
Logga in eller registrera för att kommentera.