Billig båt för lägre seglatser?

Hej, jag är en kille på 21 år med gott om seglarvana som har funderat på att köpa en liten segelbåt. Båten ska vara billig och tillräckligt stor för en till två personer (vi kräver inte alls mycket komfort). Antagligen åker jag ensam eller kanske med en vän. Vi/jag tänkte ge oss av på ett litet äventyr på flera veckor upp till tre månader. Båten ska vara tillräckligt stabil för att kunna seglas och bo i under så lång tid. Vi hade inte tänkt ge oss ut på några större öppna vatten, mest nära kusten runt sverige, kanske danmark osv.
har ni några tips på båtmodeller samt vilken prisklass de ligger i så skulle det uppskattas. Andra tips angående en sådan långresa upskattas också. Detta är bara på idéstadiet så det är för tidigt att skicka erbjudanden om båtar till salu:)

Tack på förhand!
Skribent: ville

Kommentarer

• Rock 20 är en mkt bra och förhållandevis billig. Plats för 4 pers men mest lagom med 2-3 personer under längre tid, om du hittar en som är till salu.

Kostar ca 25000-35000kr.

Mvh Per

Skribent: Per
  • Jag hade utan tvekan köpt en H-båt. Seglar i alla väder och är helt OK för 2 pers.

Skribent: kne
  • Håller med kne - H-båten är faktiskt ett schysst riktigt sjödugligt alternativ.

Skribent: CarlG
Logga in eller registrera för att kommentera.