Hjälp mig! Är det en Sjöbjörn eller Hamnbjörn (eller Styrbjörn) som jag har?

Båtexperter!

Jag är i stort behov av hjälp från Er med att få fram bakgrundsinformation om den öppna snipa som jag köpt och jobbar med att renovera till originalskick. Är övertygad om att Er samlade kunskap skall kunna ge mig svar och välkomnar all hjälp jag kan få!

Jag köpte hösten 2007 en öppen snipa av en privatperson på Marstrand. Jag har lyckats fastställa att snipan –plastskrov med träöverdel med rutor - är byggd av Bro varv i Kristinehamn under tidigt 60-tal, och KANSKE är en Sjöbjörn. Som jag förstått det så byggdes tre ”systerbåtar” som namngavs Sjöbjörn, Hamnbjörn och Styrbjörn (är dock osäker på om modellen Styrbjörn byggdes). Vad jag behöver hjälp med av Er är följande frågor:

- Finns det originalinformation att tillgå om modellerna Sjöbjörn och Hamnbjörn (och ev. Styrbjörn) från Bro varv? I samband med att båtmodellerna lanserades gavs naturligtvis informationsmaterial ut – är det någon som har tillgång till detta eller vet vart jag kan vända mig? Det borde finnas gamla prospekt, ritningar, etc som jag innerligt gärna skulle vilja ha.

- Det borde sannolikt ha gjorts tester av (någon av) dessa modeller i båttidningar under 60-talet. Är det någon som har sett till sådana tester, eller vet var man kan få tag i dem?

- Slutligen: jag har hört ryktas om att det skall finnas en ”Sjöbjörnsklubb” i närheten av Töre skärgård (men jag kan ha fel på plats), bestående av ett gäng entusiaster med modellen Sjöbjörn i sin ägo. Har någon här hört talas om den, och kanske till och med har information om någon jag skulle kunna kontakta?

Vore innerligt tacksam för hjälp och information från Er!

Bästa hälsningar,

Johan


Skribent: Johan C

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Jag heter Tage Normark, Sjöbjörnsklubben i Kalix. Vi sitter inne med all den information du kan behöva. Har just nu inte tid med någon längre utläggning, men om du ger mig din e-postadress, kan vi ta kontakt med varandra senare.

    Min mobil, 070-6583503

    Skribent: Tage Normark
  • båten är byggt före 1965 för där efter köps formarna
    av lokvärksteder nontig flytas till luleå arla plast
    blir sen omjord akter spetsig heter troliten och
    treten och trålarn 72 ? trålarn heter nu gulhlmen 30 ?.

    Skribent: Dugomedes E-50
  • Tidningskälla båtnytt nr 2-1969 på sidan 37 står artikel utkiken AJS BÖRJAR MED BÅTAR. AB Svenska järnvägsverkstäderna har beslutat starta tillverkning av plastbåtar. Programmet skall marknadsföras under namnet Parca Marin AB. En segelbåt 22 fot. konstruerad av pelle pettersson. plus Bro Varvs snipor skall man bygga. man har inköpt formarna till de senare (bilden visar ett snipskrov)= i tidninge artikeln).Priserna lär bli mycket konkurrenskraftiga.segelbåten kommer att kosta omkring 20 000:- (Det förlägs till Aktiebolaget ARLA Plastindustri i Luleå.

    Skribent: dugomedes
  • Volvo-Penta Typ C5 och C10 Motorerna är helt identiska med Albins O-11 och O-21 därför gäller anvisningar för dessa. Ett tändstifts rekomendason är Nippondenso spark plugs=ND MW 9 Elektrodavstånd 0.7 mm. det var det nu finnes de ej så mycket att siga om ett. M.V.H Snipfantasten.

    Skribent: dugomedes
  • Formen vandrar kristinehamn till Luleå till falun till ??? från att varit ett albin dotterbolag bro varv 1960 till A.S.J 1969 och vidare. Så ungefär ser det ut vandringen av formen .

    Skribent: snipis
Logga in eller registrera för att kommentera.