parsun 15 hp

Hej köpte en parsun 15 hp som jag prova
på en linder sportsman 355 - 79 kg.
Förvånande låg toppfarten på max 14.5 knop en pers.
medans min gamla honda 10 hp-03 toppade 16 knop.
Så jag skruvade lös hondans propeller
& satte dit den på parsun motorn & vips blev det 19 knop,
mätt farten med gps.
start av en parsun kräver en hel del muskelstyrka ca 10 ryck. Det borde vara elstart på en sån här motor. Läckte även bensin så jag fick byta ut motorn utan diskution ett pluss för Tolab i sundsvall.
Byter nog till annan motor med elstart.

Skribent: parsun

Kommentarer

• Anmält krångel.

Motor hämtades på Rusta den 11 juni 2009

Köptes den 4 juni på RUSTA, Kållered, order nr. 105363

Sjösatte den 15 juni.

Den 17 juli kl 17.00 anmälde jag Lennart Börjesson, (= ägare att motor krånglar enl. nedan.)

Anmäler jag krånglande motor. Läcker olja stannar oregelbundet.

Det flyter olja runt båten.

Motorn hade stoppat ett antal gånger innan, men först läser man "bruksanvisning och gör som det står i denna .

Ringer Rusta Daniel Bengtsson. ( telef. 0771-281010)

Motor köpt enl. kvitto, se bilaga

Hänvisas till Repairshop i Göteborg.

Motorn har gått strax under 4 tim ca 21 liter bensin har körts upp.

Helt enligt ”BRUKSANVISNINGEN”, ”ATT FÄSTA MOTORN TILL BÅTEN” Inkörning.

Måndagen den 20 juli körs motor till RS Spåntorget Gbg för garanti rep.

Egen Bil t.o.r. 56,7 km *2 = 11,34 mil x bensin 12,04 = 137 kr

Ola i butiken säger att dom måste ha en vecka på sig för rep.

Den 22 juli på em. , Han meddelar att dom ej kan laga den och skickar den till Frölundabutiken.

Den 24 juli ringer jag till Frölundabutiken,Göteborg – ingen motor har kommit dit.

Ringer Ola på Spåntotget,Göteborg och undrar var motorn är. Han säger att dem står här och sänds på måndag till Frölunda.

Jag blir sur och undrar varför – förklaring är att dom ej har transportbil eller tid.

Motor blev ej klar på en vecka son Ola lovat.

Hoppas ni på Frölunda tar den med förtur.

Jag är besviken på köpet och garantireparationen.

MVH
    Lennart Börjesson
    telef. 0706-632017
    PS.
    Nu har Rusta svarat och skall återkomma 27 juli 2009

Skribent: Lennart Börjesson

• stannar oregelbundet har gjort så två säsonger nu!

Måste sitta och pumpa på bensinslangen för att undvika stopp.

Skribent: Thure
  • Instruksonsboken? hum jag hava för mig att det är så att parsun utbordare ej levereras med växelhusolja det måste fylaspå och en till sak motorolja måste ochså fylas på det står i instruksonsboken det är ju en fyrtaktare motor sen kann det ju vara en mondasex det hava de fläst men under fel frosen av tillvärkade ex av 1000 motorer.

Skribent: dugomedes
  • instruksonboke de är oftas på teknik engelska och sen är det en framtagen separat svensk bok till och propeller den skall ju utprovas inom varvtalsområde vist spelar propeller tekniken in start teknik det kann = snabb eller fler drag start teknik den om pumpa blåsa är all orginal tanken slangen det blir oftas att sådant ej framkomer hur.

Skribent: itresantus
  • jo ture jag kommer i håg att jag havat någon gong gort på en meriner med separat tank klanta till med att hava i gen avluftnings skruven då bliva den så när det vakum tanken funktson det kalas ofta för felaktigt trycktank så funkar det ej utan det är en pump i motorn som drivs av motorn först tryker man blåsan upp till svagt motstånd ej hårt för då flödar det trögsartad sign parsun de är ej bra att vanlig sartupp hodan ej funkar det kreva förgasar kombinason familjalaget runt då går det ej smidigt.

• ja det blev ej bra stavat men jag har märkt att det endras nogon mellan skicka och svar en del jag men ej allt??nå petius att flakarunt haparanda ysta det finnes telefon allternativ dator varför alltid fara till stället innan det är som något bakvänt att försöka bevisa egen pondus fel? Osmidigt börjesson?

• Har parsun 15hk brytpinne eller har axel växeln gått sönder

Skribent: Knutsom
Logga in eller registrera för att kommentera.