archimedes penta 450

Har precis införskaffat mig en archimedes penta 450, dock så får inte motorn bensin (tror jag). Den går om man sprutar in lite startgas in i förgasaren. Det verkar som att bensinen tar stopp precis när den ska komma in i förgasaren. Kan det bero på att det är för dåligt tryck i tanken eller är det förgasaren som har täppts igen? Förgasaren ser väldigt fin ut invändigt och det går att blåsa luft genom alla hål. Har dock inte blåst igenom den med tryckluft.
Väldigt tacksam för alla svar som kan vara till hjälp

Skribent: Johan Frejinger

Kommentarer

• Har ett tillägg som jag glömde. Bensinen kommer så långt som till flottören och där tar det stopp.
    Tack igen

• Jag har kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad mellan kort rigg och lång rigg? går det att ha en motor med lång rigg på en båt som nu har en motor med kortrigg?

• Hej, du bör tolka alla munstycke som finns i förgasaren!
    Tolka är att rensa alla hål som finns i munstyckena,fråga någon som reparerar utombordare om DU kan få låna tolkar eller om dom vill göra jobbet till dig.Något du bör kolla är om packningen till förgasaren är hel, spruta startgas på packningen och prova om motorn vill starta.Nästa kontrollera bensinpumpen, vaccumslangar får ej vara sprickor!Brukar fungera!! M V H

Skribent: Leif Evhagen
  • Många personer har råkat ut för att vevaxeltätningarna dvs simringarna varit ngt otäta med följd att motorn ej kan suga i sig bränsle dvs säga ej heller få någon smöjning m hotorhaveri som ett brev på posten .Kolla om motorklumpen verkar ngt kladdig utanpå

Skribent: Christian
  • Är blåsan korekt flödesvend backventiler slangen på lux
    slangen fanns vantilen vid tankanslutning med dåligtflöde
    bensintankar av omc och yamaha utan tanklocksluftning
    bör bytas till sådana luftflödet är dåligt vid tankanslut-
    luftningen vidstora motorer är slangflöde viktigt.

Skribent: Dugomedes E50
Logga in eller registrera för att kommentera.