Båt för nybörjare?

Hej!
Har blivit helsåld på att börja segla. Har egentligen ingen erfarenhet alls, men tycker att det ser så himla kul ut. Skulle vara tacksam för lite tips på vilken båt som skulle kunna vara bra för en nybörjare. Pris max 225 000, gärna mindre såklart :). Den ska vara lättseglad, och helst ska det funka att segla själv.

Hälsningar
Filip

Skribent: Filip

Kommentarer

• albin vega

Skribent: GREN
  • Köp en Maxi 68
  • Det beror på vad du har för övriga krav på båten, en fantastiskt lättseglad båt är en Maxi fenix, 7/8 rigg, som på Maxi 68:an, men med självslående fock & inombordare.
    ligger i prisintervall 200 000-260 000 ca.

Vi hade en Maxi 68 som första båt, bra rymlig(för sins torlek)& lättseglad, men nu i efterhand så hade en fenix varit ett mkt bra val som första båt.
    Vi växte snabbt ur 68.an & ville ha inobordare + riktig toalett.

Skribent: Susanne
  • Jag tycker du skall börja med en båt som är rolig att segla, även om den är trygg och förlåtande. Risken är annars att du "ruttnar" på segling enbart eftersom den båt du provat var en häck med dåliga segel.
    Om du är ensam eller seglar i par rekommenderar jag IF. Båten används av flera seglarskolor för kölbåt, är hyfsat beboelig och trygg seglare. Billig oxå, du får en finfin med bra segel för 60.000. (Räds du inte träbåtsunderhåll så köp en folkbåt eller en mälarbåt i bra skick)
    Vill du ha större håller jag med om Fenix, eller varför inte en NF (Nordisk Familjebåt). Runt 30 fot finns det massor att välja på.
    Tips är att skaffa en hyfsat vanlig och populär båttyp så blir det inte så svårt att bli av med den om du upptäcker att du vill byta upp dig (eller tröttnar på segling...). Kolla in om båten har ett klassförbund (klassförbundslistan hittar du på www.svensksegling.se). Där kan du få tips om vad du bör titta på på just den båttypen
    Skaffa dig boken "500 segelbåtar i test" och läs på om de olika båttyperna. Boken ger en bra överblick av begagnatmarknaden, även om en del artiklar är väl subjektiva och svårtolkade.

Skribent: Peter
Logga in eller registrera för att kommentera.