penta U 21

Svenska Båtmotorer skriftlig dokumentason artiklar,rep,handböker,instr,böker Osv.Ombåtmotorer från 1880-talet till idag Motor och industrihistoria kopior till självkostnadspris ur marinmotorhistoriska sällskapet i Umeå.arkiv Tel 090-178035(kontorstid).karl-ivar JO penta u21 intoduserades 1922 som u2 till 1928 och u21 från 1928 till 1962 en 65 kg tung motor cyldiamet 54 mm slaglängd 60 gånger tvåcylndrar på 275 cc alternerande med magnettändning direkt reversibel bosch FF2 1922-29 på standard u21 sedan Sem-F29 1929-39 och efterkriget modell Sem EY magnet motorns tomgång är ca 85 RPM och toppvarv 1400 RPM den har effektiviteten 500 gram hk levererar 2.5 hk vid toppvarv märkt 4hk dragkraft som ca 8 hk mordärn motor motorerna frös ofta sönder block så det blev att block kompletera vilket praktiskt blir HPD rig gammal block nyare när det begavsig är vist en holändare på vidio med en u21s Weeb den gordes u21F där F=fotogen.

Skribent: dugomedes

Kommentarer

  • Gammel motorerna var gorda i den gammla mekaniker skolan att guta babitslager renovera upp min penta u21 är en 1929 med 34 ljudämp utan kavitasonsplata aluminimsvänghjul som fanns 1928 till 1934 alla andra är stålpleterade och råstiga vattenpump är kughjul att dra loss slang trycka fett i växelhus upprör för utom plug som är växelhus fettsmörjning förgasarn är uppen vilket gör annvändnig ej i dåligt väder vatten sloknar tändstift går ej få tag utan blir 18 mm adapt 14 mm till BP4ES av NGK bränslesnål ja vist 1.6 l/tim fart 4-6 knop jo archimedes som tillvärkades i brasilien till 79? boxer utbord BU22 har 12 hk 219 gram hk tim effektiv varvtal tomgång 1100 toppvarv 3200 och 3.5 l/tim den med snabel upp magnet från förgas allväderstyp.Skulle nog gå ner till 200 RPM med penta ventilförgas och tändkraft tändnig lågvarv mekaniker spekulason? för trolling annvändes latin amerika av fiskare 2004 kräftfiske djupt vatten hur djupt oj kustfiske.

    Skribent: dugomedes
  • Veteran classiker penta u21 och archimedes boxer penta pa120 allväders och Ap u22 min penta u21 radmotor färg på block och tank är 4 delar BM gul och 1 del penta grön rorkult fäsre är penta grön och svänghjul text pentavärkrn sövde medans text penta på start line kåpa är svart i mitten tanken har en dekal tryckt av samme firma som gör enblem volvo och saab på sin tid gul kant där firma längst ner höger står den är svart med röd penta säjärna gul kopier uppritat för skrin på alu dekal motorn gick 6.75 knop drog 0.30 l/sjömil var 180 grader fel magnet skulle varit 6 knop och 0.26 l/ sjömil körde med den 71-72 motorn vibreradde på grund av 180 fel och stopp knapp var ej stoppknapp utan reversering viste ej det vad i upp på land sen förstod ja nåt galet att fråga experten om u21 orsak på 1929 års med Sem-F29 magnet farbror kugade fel vid uppsmörjning drev uppmärkningen.

    Skribent: dugomedes
  • Det är utbordar klasiker jo Trim 1933-39 bolinders var 6 modeler var av 3 var penta baserade z2 och v2 och v21 trim raser blank tank med dekal trim rött med text penta var farjade plåt med dekal ochså som en reg på snoskoter typ klister de var en typ företags samorning ww 2 kom endrade allt sen har vi gyro boxer stora björn och lila björn en annan tillvärk sen är det små motor lufkydisar hva adel.

    Skribent: dugomedes
  • Göta motor är det som är ett levande museum fortfarande inombord och delar till solo ett annat är pytagoras industrihistoria på ett närligande traktor museum finnes en hel del penta u21 archimedes JB bakterman och tändkulor min penta blir i orginal patina kanse motorhistorikerna får se den varvade när jag körde med två i båt 1680 RPM och det är 280 RPM över trimtänd magnet men fel irispungt kraftgnista på högvarv i stället för lågvarv motorn startades med handflatan på svänghjulet en vridknyck startsnöre onödigt.

    Skribent: dugomedes
  • Hi,

    I am looking for some time to buy a penta u21 or u21s.
    Do you know some outboards for sale?
    Looking for 1 till 10 pieces (depends on the pirce)
    Complete and also spare parts for restauration.

    Please let me know...

    Kind regards,

    Aat Berk
    Email: aat.berk@gmail.com



    Skribent: Aat Berk
Logga in eller registrera för att kommentera.