Archemedes penta

Jag har köpt en gammal Ryds Tumlaren med en archemedes penta 36hk på akterspegeln, båda i mkt fint skick. Båten har få gångtimmar och jag har förhoppning att snurran ska gå ytterliggare några säsonger. Motorn startar men kyler inte. Jag har aldrig bytt impeller och vore tacksam för lite instruktioner och tips.
Hälsningar Pelle

Skribent: Pelle Wisting

Kommentarer

• Hej Pelle

Det bör finnas 4 bultar som håller drevet, lossa drevet o då ser du impellern!
  • Tjenare Pelle

Jag har samma problem med min Archemedes Penta. Läste på lite på olika forum och gick ner o pratade med Emilssons Motor i göteborg.
    Denna mycket "speciella" man gav mig två alternativ.

1) Använd den som dragg
    2) Skruva ner motorn och hoppas att pumphuset inte är gjort av plast. Är det gjort av metall så finns det reservdelar att köpa, annars har man problem.

Jag har personligen inte haft tid att skruva ner min egen, men jag hoppas att du har lite mer tur än vad jag har haft.

Slå Emilssons en pling om du har frågor, skulle du åka dit så bör man ta med sig kaffebröd ;)

/Thomas

Skribent: Thomas
  • Förslaget dragg kommersig av att när ni har låsat dom 6
    sruvarna plus lukan vid sidan på rigen växelstången så
    kann skarvhylsan mellan motorblock drivaxel inne i rigen
    fastrostat och det blir till att plocka växehusdrevn för
    att glasa presis så man kann aåga av dog 4 butarna i gavel
    på vattanpumpen sen loss sen bora i skruvbitbort och pumpen ersetas det frångik skarvhylsa sedan i v-p 400 !?.

Skribent: Dugomedes E-50
Logga in eller registrera för att kommentera.