Archimedes Penta 250 liten vattenstråle!!

Jag har nyligen köpt en A P 25Hk -73 i nyskick, men jag
kan ingenting om utombordsmotorer, fick ingen instutions-
bok med vid köpet. Är orolig att impellern är dålig, det
pinkar så lite vatten från returen. Är det normalt.
Finns det någon i stockholmstrakten som meckar med Archimedes Penta. Jag vet inte ens var impellern sitter,
eller hur man byter den.

Skribent: Björn Hedin

Kommentarer

• Från returen ska det va en liten stråle, men det ska inte "droppa" från den. Troligtvis är impellern dålig(förmodligen torkat om den stått länge)Impellern kan vem som helst byta och om du har en fräch motor går säkert allt smärtfritt.. Impellern sitter över växelhuset (där proppellern sitter) Lossa de sex (eller fyra?) muttrarna som håller fast växelhuset och sedan lossar du växelstaget och bara drar loss växelhuset. Sedan släpper du impellerhuset(två skruv eller 4) och ersätter den gamla med den nya impellern. ps, är enklare än vad det låter.. tar max en halvtimme. mvh anton

Skribent: anton
  • haj jag har en Archimedes Penta 250 tänkte höra lite om tips för jag har lite problem med den när jag försöker dra igång den så ibland så brumar den i gång men den vill inte gasa på bara tomgång eller lite lätt gas...
    har bytt tändstiften vad mer kan jag göra vill värkligen ha i gång denna???????

Skribent: rasmus
  • hejsan Rasmus... har samma fel på min ... men om du drar i gång den låt den sen stå å puttra 10min ca så kanske den går bättre sen det gjorde min... annars kollar du brytarspettsarna han stå lite fel där... Mvh Mikae

Skribent: Mikael
  • fråga vart kan man hitta en tennspole till en a-p 250?

Skribent: albin
  • Den magnet tända typen går det att använda bil 12 volts men då högst störningsskyd på 1 k ohm motstånd. den på 5k ohm funkar sämre vid start för högt ohm. och 12 volt bil konding det är den tenspole typen utan förkoplingmotsånd för den går ej havererar 50 drifts timar.

Skribent: dugomedes
  • frågan är impeller men frågan tändsystem är att det är många tillvärkare som hava satt en varvtalsområde som är för högt i förhållnde till täningen en 500 varv sytemet klarar 5500 men högsta är satt på 6000 varv för det giva bätre bränsle ekonomi men täningen håller 50 driftstim volvo-penta endrat så 77-79 på 500cc det har yamaha 2004 ocså gort varvtals höjning men tändsytemet behöver volt sener diod begrensare men någon sån lösning fins ej uta bara varvtals stryp övervarv det är ej sama sak kunder betal som vanligt. Det fins flera tillvärkare samma feltänk.

Skribent: dugomedes
Logga in eller registrera för att kommentera.