Volvo Penta D3-190

Hej! Har just haft min D3-190 på service, utförd av Volvo certad mek - kommer knappt ut från hamnen så bir det fellarm: "Kolla motor, Moment Minskar". Någon som kan ha en idé om detta???

Tackar!

//Lasse

Kommentarer

• Vad får du för felkod,
    du bör gå in i OEM mode och läsa felkoder, tex
    MID 128
    SID 28
    FMI 0

Tryck på - dv minusknappen i 7 sek tills det piper till, bekräfta OEM mode och ta fram fel

Jag har haft samma fel
    \Per

Skribent: Per
  • Måste man vara IT-expert för att kunna använda denna motor?
    Vi har bara haft problem under sommaren 2012 - efter en perfekt säsong 2011.
    Motorn är 5 år gammal men har bara gått 150 timmar.

Vid sjösättning ges felkod "Kolla motorn" - vad innebär detta? Mekanikern på varvet ägnade en vecka åt detta och bytte sedan generatorn.
    Vid första båtturen tvärdog motorn med instruktionen "se instruktionsboken" och utan hjälp från en vänlig seglare hade vi gått på grund.

En certifierad mekaniker med rätt VODIA-utrustning fick ringas in. Han fick nollställa startspärrarna och byta mjukvara för att få igång motorn. Då gick den att köra långsamt. Felkod gav byte av elektronisk insprutning som var trasig, men det hjälpte inte heller.

Efter samtal med ytterligare en certifierad mekaniker fick vi höra att de bytt 90 högtrycksbränslepumpar, och att detta troligen var felet. En hög kostnad på denna gjorde att den första mekanikerna tvekade till byte.
    Efter byte av samtliga pumpar lyckades han få det att fungera och VODIA visade inga felkoder.

Efter de första turerna visade det sig att motorn nu fungerade men blev väldigt varm och drog in vatten i båten. Därmed fick båtsemestern ställas in - tur att det regnade. För övrigt var semesterkassan också slut då mekanikerna inte var gratis.

Nu har en ny diagnos gjorts, som resulterat i att den certifierade firman vill få båten transporterad till sig för att kunna lyfta ut motorn och undersöka hela kylsystemet, till en saftig kostnad. De behöver göra detta för att kunna ställa en diagnos på vad som är fel. Startkostnad för detta är 22 000 kr + reservdelar.

Skall man behöva köpa en ny motor efter 170 timmars körning??
    Vad står Volvo Pentas varumärke för egentligan??
    Denna bilmotor borde kanska ha fått stanna på land!

Är det någon som råkat ut för samma sak - vad är felet och finns det någon som begriper något om dessa motorer??

YAM
    Besviken båtägare

Skribent: YAM
  • Hej, hur gick det med detta fel?
    Jag anser mig "begripa" denna motor D3-190 A-C ganska bra efter att ha haft problem med felaktiga felkoder (Aktuator fel värde, som inte är relevant)och där jag själv bytt turbo, turbotrycksregulator/vacuumslangar som innebär att man måste montera bort intercoolern, samt har ett styreservoperoblem som jag förhoppningsvis löser själv, ett fel som verkstaden orsakade.

Det är som sagt var billigare att själv í OEM-läge ta fram felkoderna än att ringa efter någon som skall komma med ett VOODIA tool

mvh
    D3-190 A-C -07 ägare
  • Hej
    Kapar denna tråd lite då det är samma ämne.
    Har en D3-190 2007 C versionen, som sitter i en Nordstar 24 som lägger av vid belastning.
    Jag kan ta den försiktigt över planing och ligga på ca 3000 rpm. Höjer jag efter det eller ger full gas från början så stryps den och går ner på tomgång. Någon enstaka gång stänger den av helt.
    Har lyckats provocera fram 2 st felkoder:

MID 128
    PSID 71
    FMI 3

MID128
    PSID71
    FMI 4

Enligt service boken är det relaterat till läckage i bränslesystemet. Har kollat allt och dragit åt.
    Är det någon som haft liknande felkoder och hur löste det sig?

Hälsningar
    E
  • Det löste sig. Efter att ha gått igenom bränslesystemet en gång till upptäckt jag att det gick att dra lite till på bränslefiltret vid motorn. Där satt läckaget på höga varv. Larmkoderna ovan står för högt bränsletryck vilket är helt naturligt då pumpen jobba på som en gnu för att kompensera läckaget.
Logga in eller registrera för att kommentera.