Ryssö, byggt av Vem?

Köpte min Ryssö 30 för ca 7 år sedan, har inte lyckats få några upplysningar om vem som har byggt den. Har sett det funnits fler Ryssö båtar till salu, men ingen har varit den andra lik. Motorn är ett kapitel för sig, det är en 3 cylinders tvåtakts diesel, med 6 kolvar!! Tillverkad av Rootes koncernen, modell Ts 3, 2,2l full effekt vid 1400 varv, 122 hk. Går som en klocka, härligt ljud både från motor och utblås.
Båten är väldigt gediget byggt, helt inredd i teak/mahogny, två toaletter bla.
Någon som har mer information.Hör av dig.

Göran

Skribent: tesabe

Kommentarer

• konstruktör är pelle.p den kände båt kostruktören liknar myket dom tidiga båtarna slut 60-tal bygger på samma fast störe.som gordes för staten järnvks värkstäderbolag?=förslsbåt föregångare? MVH dugomedes Marintjens kalix.

Skribent: dugomedes
  • Stämmer inte att båten är byggd eller konstruerad av Pelle Pettersson. Har själv en Ryssö 30 sedan drygt 5 år och har sökt överallt efter information om båten, men fått noll respons. Har sett den Ryssö som är till salu på JF Marin i Malmö och den är helt annorlunda min. T.ex har den en idiotisk flybridge som gör förarplatsen oerhört svåråtkomlig.
    Har själv en Volvo Penta med 200 hästar i min. Toppfart strax under 20 knop.
    Min absoluta gissning är att båtarna är hemmabyggen på samma form - men med totalt olika inredning/utseende.
    Carl-Axel Roslund
    Malmö

Skribent: carl-axel roslund
  • Har sett 3 olika varianter på Ryssö båtar, alla verkar vara 30 fotare och helt olika. Min Ryssö ser ut som en stålbåt, vilket och så många tror.
    Är någon intresserad kan jag skicka bilder.

Göran Lindqvist
    HÖLÖ

Skribent: Göran Lindqvist
  • hejsa :-)

Vi har en ryssö, vist nok den eneste i Danmark..
    Men nu mangler jeg en manchet til styretøjet...bredde 15 cm, højde 8 cm og så er den der \" snabel \" ud ca 7 cm....det er et stern drev.....nogen af jer der måske ved hvor man kan købe en sådan i Sverige??

På forhånd tak for hjælpen

Marianne Halkjær
    Odense, Dk
Logga in eller registrera för att kommentera.