Yamarin 5220 eller 5820

Hej !
Jag ska köpa en Yamarin 5220 med 100 HK eller en 5820 med 115 HK (båda 4-takt) och är tacksam för lite tips och andras erefarenheter.

Hur stor skillnad är det i komfort, prestanda, köregenskaper och driftsekonomi osv mellan dessa alternativ.

Är det liten skillnad eller är det värt de de extra pengarna ?

Tack på förhand å ha en bra dag !

MVH Micke

Skribent: Micke

Kommentarer

• Hej Micke

Jag har en 5220 med en Yamaha 100 hk motor och har stortrivts med båten. Bra köregenskaper, pigg, svarar direkt vid gaspådrag. Har en tydlig planingströskel vilket gör att en 100 hk motor krävs. Bra säten men ... lite för kort utrymme mellan förarstol och skrov. Går dock att justera sätet i längdledd och svänga runt stolen för att kunna sitta och äta mitt framför dina passagerare (har satt fällbara bord på sidoskrovet). Bra stuvutrymmen.
    Drar lite mindre än 0,7 l sjömilen vid måttligt gaspådrag ca 4400-4600 varv. Maxfart 37 knop vid upptiltning vilket är mer än tillräckligt.
    Enda nackdelen är att du sitter lite för högt i förhållande till vindrutan, skönt på sommaren men kallt på höst/vår utan kapell.

Betyg 4 på en femgradig skala.

ps. funderar på att sälja, intresserad av en 2001 uttagen 2002? ds.

Skribent: Lars-Olof Larsson
  • Hallå!
    Jag kan tyvärr inte säga några skillnader mellan båtarna. Men vi har en Yamarin 5220 med en 2takt 115 hk.
    Jag tycker att båten fungerar mycket bra. Vi har den till att åka wakeboard. Det blir dock lite trång mellan förarsäte, passagerarsäte och baksoffan när man har 2 wakeboards våtdräkter och är 6 personer i båten..
    Men båten i sig har jag ingenting att anmärka på faktiskt. Det är lite knepigt och recensera sin egen båt så enklast är det om du frågar istället..

Skribent: Emil
  • Hej,
    Har Yamarin 5820 med Yamaha F115.
    Bra köregenskaper. Något dyr om man vill ha lite extra Yamarin orginal tillbehör också.
    Bra utrymme i både aktern och fören och bra med stuvutrymmen.
    Ålar sig i lägre farter men är man fler kan man be nån sätta sig i fören så går det genast bättre.
    Besvärlig att tanka då det inte verkar nog mycket fall från tanklocket ner till tanken (tankröret går paralellt en bit vid tanken som troligen ger detta problem, ärt man fler ber man några sätta sig i fören så går det bättre att tanka).
    Det är rabatt på både 5220 och 5820 har jag sett på Yamaha's hemsida.
    Bägge går att traila med många vanliga personbilar och B-körkort. Har en Bålstasläpet REG 1350 till min båt.

• Hej,
    Jag har en 5820 med Yamaha F150. Båt & motor modell 2004. Med powertrim inställt för ett gångtrim mellan 4 och 5 grader ger hon ifrån sig en knappt märkbar häckvåg i toppfart 44 knop vid 5700 rpm.
    Hon är stabil och trygg i alla farter. F150-motorn med hydraulstyrning är en dröm (förvisso en dyr sådan...). Motorn skjuter upp henne över bogvågen till planing i ett nafs. Halvgas och 3 graders trim ger en behaglig färd i 25 knop där motorn knappt märks och man kan samtala utan problem i sittbrunnen bakom vindrutan.
    Blandad körning (en del 5 knopskörning, mestadels marschfart i 25-30 knop och en del maxfart) ger en bränsleförbrukning runt 0.85 liter per distans.
    Jag köpte 5820 istället för 5220 delvis för att man sitter mycket bättre i 5820. Vindrutan är uppdragen över huvudhöjd och friborden är högre och mer skyddande för sjö och vind. I 5220 hade jag halva huvudet över vindrutan. Stolarna i 5820 är bättre.
    Visst ålar hon sig lite i lågfart (under 8 knop) men jag låter henne vara, oftast kommer hon tillbaka. Även jag hade problem med tankpåfyllningen första säsongen. Det fixade sig efter att varvet rätade ut avluftningsslangen som kan lägga sig i kinkar.
    Jag har kört henne i störtregn med kapellet uppe och det fungerar bra. Saknar dock vindrutetorkare. Skulle inte kunna vara utan kapell. Eftersom 5820 (och 5220) har öppet fördäck måste självlänsen kunna svälja allt regnvatten. De 180 mm som vi fick på ett dygn i augusti på Tjörn för några år sedan skulle troligen ha sänkt en båt med självläns. Årets alternativ 5920 med helt fördäck verkar intressant om man inte vill ha öppet sittutrymme framför vindrutan.
    Jag är mycket nöjd med båt och motor.

Skribent: Jan
  • Hej Jan,
    Har sett en Yamarin 5820 med Yamaha F150 susa förbi mig på Vänern där jag håller till. Det borde vara ett riktigt krutpaket, dock räcker 115 hk fint för de flesta tror jag.
    Jag har vindrutetorkare på min 5820, som jag monterade själv. Du kan kolla in bilder på detta här om du vill:
    http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=2671

Jag har även kapell över sittbrunnen i fören förutom akterkapell, det blir i stort sett inget vatten i båten så självlänsen har inte mycket att göra.

Skall kolla min avluftningsslang, tack för tipset.

Skribent: Bo
  • Hej Jan!
    Pga flytt och tidsbrist ska vi precis sälja vår pärla, Bowrider Yamarin 5820 , 2004, motor 100 fyrtaktare .- finns sedan igår på Blocket.
    I mkt gott skick.
    En underbar båt. Vi har haft den mindre tidigare , men 5820 är naturligtvis bra mycket rymligare.
    Båda båtarna har kanonbra egenskaper i sjön.
    Är du intresserad - se annonsen Bowrider i mycket gott skick
    BH Hans

Skribent: Hans
Logga in eller registrera för att kommentera.