Jofa 460gt / Kuling

Hej

Vill höra om någon kan "historiken" bakom jofa 460 gt.
Är detta samma båt som Jofa Kuling?
Hur länge tillverkades Jofa 460 GT?

Hälsningar

Olof

Skribent: Olof Enander

Kommentarer

• Jofa Kuling ritades av racerbåtsföraren Bo Oldenburg som tävlade i offshore på 60 talet. Den tillverkades fram till slutet på 70talet i Malung, Efter detta togs produktionen övar av annan tillverkare, letar själv historik. Martin

Skribent: Martin
  • Hej !

Hade för ett anatl år sedan en "kuling" från mitten av 80-talet med en 60 hk yamaha på. Den hette Triss 460 GT. Verkar då som att det var triss som tog över tillverkningen efter Jofa ? Min båt hade konventionellt skrov ned steglister, men en kompis har en kuling med "fiskfjällsbotten". Det finns tydligen två skrovvarianter.

Skribent: lars-inge möller
  • hej...

jag har en jofa kuling 460 gt med en 40 hästare på....men ja undrar va max motor är på den??

mvh: henrik :D

Skribent: Henke
  • Jag har en som jag har haft Suzuki 65 hk på.
    Men nu har jag 50, max motoreffekt är dock 40 hk. Står på \"blåskylten\"

Skribent: Daniel
  • Jag har en Triss 47GT -81, och dom tillverkades av Ryds under märket Triss. Jofa Kuling 460 GT tillverkas än idag av Ljungby Båt & plastservice. Det ståt 40hk på blåskylten
    Jag hade en 55hk Johnson men har till sommaren en 70hk Johnson på min och jag tror att jag skall bli riktigt nöjd med kraften för vattenskidor m. mvh//Peo
  • hur många knop gör dom med en 50 hk på mvh/Anton

Skribent: anton
  • Har haft en kuling innan med 55hk Yamarin (den var ombyggd för långrigg). Den gjorde enligt loggen 35knop.

Skribent: Jocke
  • Hej !
    Produktionen togs över av två anställda på Jofa när de la ner båttillverkningen. Den hette då Sibo Kuling GT och fanns även med däck, hette då GTS.
    Mvh/Matta
  • Hej har en sibo gts med en mercury 80hk på nu den toppar 50 knop men vill vetta lite mera info om min båt tacsam för svar mvh Kalle
  • Hade en Kuling Gt460 tillverkningsår 2000 från ljungbyfabriken..är lite förändrad då den är anpassad för långriggade motorer..körde med en honda bf50 och den klarade 42 knop med en person..två personer 40 knop..mkt nöjd med kvaliteten på denna båt....
    mvh jens

Skribent: jens
  • Jofa Kuling "fiskfjäll" var den första. Sedan Jofa Kuling med steg skrov. Sen Jofa (sibo) Kuling. Och Triss den senaste!

Skribent: N.....
  • Interesseret fra Danmark følger tråden, Kuling'en kunne fåes i 2 farvet grøn og ? Er der nogle der kan hjælpe med ral farve eller anden farve betegnelse på de 2 farver ?
Logga in eller registrera för att kommentera.