Bavaria båtar

Hur är det med kvalitén på Bavaria segelbåtar? En del säger att båtarna är mjuka i skrovet så man kan inte stänga dörrar och skåp när man sätter åt riggen. Priset på båtarna ligger ju klart under andra segelbåtars, men gör man en bra affär om man köper en eller blir andrahandsvärdet dåligt?
Du som har hört eller vet något skriv här.

MVH
Erik

Skribent: Erik

Kommentarer

• Its a boat like a cheap lada. not for real sailors!
    made for chartersailors
    Best regards
    joerg germany
  • Har du hört någon som har en bavaria säga detta eller är det någon annan ( som inte har utan hyr båt). Finns ingen mer privärd båt. Det är ingen Porsche men kanske en Saab. Så vad har du för bil? Kanske den duger för de flesta?
  • Bavaria its a good boat real nice value for the money!

Skribent: Richard
  • De som inte gillar Bavariabåtarna är sådana personer som inte äger någon själv utan besitter en gammal ca:(20år) svensk \"kvalitetsbåt\" och som ser värdet på den sjunka till en normal nivå.

Skribent: Olle
  • Otvivelaktigt är dessa båter en aning mjuka i skrovet. När de lyfts upp ur vattnet kan man iaktta en viss inbuktning i skrovet där slingen ligger. Någon (några?) av de första tappade ju också kölen tydligen p gr av för tunn sula i kölfickan. Nu finns det ju andra segelbåtar där det också buktar in i skrovet när de lyfts,t ex Murena har också den egenskapen. Har inte hört att någon båt gått sönder av den anledningen. Förmodligen har väl Bavaria lärt sig av erfarenheten. Sen är ju båten avsevärt mycket billigare än motsvarande andra båtar och det kanske väger upp.

Hälsningar

/Sten
  • ...ständigt omdiskuterade men - de seglar rätt bra, är snygga, rymliga och man får dem till ett bra pris. Köp!
    //C

Skribent: CarlG
  • Någonstans måste man ha lämnat i kvaliteten. Hur annars så billig? Vad väger den? Det mesta har ett kilopris.
    På båtmässan i Göteborg för 2-3 år sedan hade laminatet i durken släppt efter ett par dagar. I min båt från 1979 har laminatet inte släppt än.
    Nej tack det räcker inte med en Pentamotor och seldenmast för att väga up resten. De seglar dessutom som kryckor. Alla rorsmän kan ju inte vara dåliga, eller?

/Göte

Skribent: Göte Boseg
  • Göte din begränsade erfarenhet av båtar gör att du tror fel. På många "fina" båtar av märke t.ex. Albin och Maxi har kölinfästningar varit under all kritik, laminat har släppt på grund av slarv vid tillverkningen och så vidare. En diskussion jag minns från 80-talet var hur dålig Maxi 77:ans kölinfästning var och att man skulle undvika köp av den bara därför. Det finns många Maxi 77:or på sjön än idag.

Bavaria skall inte jämföras med Hallberg Rassy eller Arcona. De skall betraktas som billiga men prisvärda båtar, som ger mycket båt för pengarna. Men är man intresserad av perfektionism i detaljer finns det lite att pyssla med på en Bavaria, så är det. Men grundmaterialet är bra.

Skribent: Lasse
  • Har ägt vår Bavaria sen den var ny 2001, många tusen sjömil är avverkade. Var skeptisk samt lite skrajsen till en början, men
    etfer ha bytt ut en del muttrar mot självlåsande (dåligt) har jag inte haft ett enda fel på båten. Däremot dåliga packningar på Jabsco toaletten, kass kvalité på isoterm varmvattenberedaren. I övrigt inte inget fel alls på 9 säsonger och folk frågar fortfarande om båten e nyköpt ?? Visst den står inne på vintern,,,klart nöjd.
    Hade jag haft råd hade jag hellre köpt en Hallberg-Rassy, men det alternativet hade jag inte råd med.

Skribent: Bertil J
  • Har goda vänner, som när dom skulle ta upp båten upptäckte att kölen var borta. Vilken jäklar tur att dom enbart gått för motor och inte seglat den sista tiden. Det visade sig att gjutgodset i kölen var undermåligt, man hade blandat både det ena och det andra när dom göt. Bavaria ville inte kännas vid detta först när folk från KTH bevisade att så var fallet backade dom, skit dåligt. Folks säkerhet ska alltid komma i första hand. Tacka vet jag långkölad båt med blyet i skrovet.

Kaptenskan

Skribent: Ulrika
  • håller med Bertil, har seglat bavaria 30c sedan2006,har varit mkt nöjd,bra komfort ,mkt båt för pengarna,sålde båten i förra veckan och fick pengarna o lite till tillbaks,(hyfsat andrahands värde) vi kommer att köpa den nya Bavaria 32c.
    helt klart en mkt prisvärd båt tycker jag,det tråkiga är att så många uttalar sig negativt ,trots att dom aldrig ens varit i närheten av en sådan båt.
    konstigt att man kan åka omkring i båten utan att märka att kölen på minst 1 ton är borta.
    citat arbetskamrat som haft en albin vega,aldrig köpa bavaria båten välte vid hård kryss.

läst på ett forum.

selden gör klenare rigg till bavaria
    Volvo penta anväder sämre lager osv osv,man skrattar ju rätt gött

Skribent: Ronny
  • Oftast brukar ett lågt pris vara ett tecken på att allt inte står rätt till men inte gällande Bavaria båtar. Här kan man verkligen använda den gamla klyschan att dom är prisvärde.Har haft min sen 2004 och har inte haft några problem så var inte orolig.

Skribent: magaluf
  • Bavaria är nog den mest prisvärda båten, sedan den säljer så bra. Men att Bavaria är som Saab det är drygt, de prisvärda bilarna byggs i Korea.

Skribent: Seglare
  • Har haft min 30 C sen den var ny 2006. Riggen är snarast överdimensionerad, motorn går som tåget. Orginalseglen är dock skräp, redan utseglade och sydda av billigast tänkbara duk av Elfström.
    Oerhört mycket båt för pengarna och hyfsat välseglande. Skrovet är numera tjockt, tidiga modeller kan ha lite klent med plast i botten.
    Förklaringen är inte fuskbygge, men väl högt driven serieproduktion och stora volymer. (Då händer det att enstakaexemplar kan få dåligt gjutna kölar eller andra problem.)

mvh
    Niklas
    http://www.hafsorkestern.se

Skribent: Niklas Krantz
  • Det finns en anledning att vara väldigt försiktig med detta båtmärke då flertalet båtar tappat kölen! Yachting World resenserar inte Bavaria då de inte fått svar på varför kölarna faller av. Flertalet allvarliga olyckor hänvisar dom till, med dödsfall som resultat. Bavaria är som vanligt tysta tyskar?
    Dom har gjort en recension på deras 55 fotare våren 2010 men den båten går inte att jämföra med de massproducerade och är av annan kaliber.

Ännu en seglare...

Skribent: umfors
Logga in eller registrera för att kommentera.