Tändspole

Är det någon som vet om kan sätta på en tändspole
från bil.På en 1cyl 4Hk Mercury.Om det Funkar?

Skribent: Bengt Arvidsson

Kommentarer

• Det beror lite på. Om den har en extern tändspole och brytare under svänghjulet så går det oftast utmärkt. Ofta till o med bättre än orginal. Har en spolen under svänghjulet så skulle jag kika på ifall en invändigt spole till moped passar. Eller så kapar du bort den gamla defekta lindningen från kärnan på den gamla interna o lindar med typ 0.5-0.7mm koppartråd, dvs tillverkar en primärlindning för att ge tändspolen ström o sätter sedan en extern spole. Även utvändiga mopedspolar kan funka.

Är det en ny motor med CDI, dvs inga brytare så måste det vara en CDI spole. Dom är intern helt olika vanliga spolar. Lindade på ferritkärna och en primärlindning som har mycket låg resistans.

Jag har på mopeder, gammal skidoo snöskoter satt i bilspolar som nödlösning. Det har oftast funkat så bra och blivit så mycket mera lättstartat att de fått sitta kvar. I något fall så har jag även som nödlösning vänt på en gammal liten trafo 6-220v när jag inte haft någon reservspole att testa med o det har funkat. Dock så tror jag inte att en sådan kommer att hålla särskilt länge. Vissa har jag kunnat kräma ut ca 5000v ur när man switchar dom som en spole.

Mikael

Skribent: Mikael
  • jag har biltändspolar i dugomedes tripeln 12 volt
    ryska vaz med konding ochså jordad tändplata provade
    biltemas med förkopligs botkoplat cirka 8 volt höll
    i 50 driftstimar som orginalen avstörnigsskyd 1 kilo ohm
    ej 5 kilo ohm för de jer dålig startgnist på stiften
    1=A8)(2=A8)(3=A6 )NGK i E-50 motorn goår faktiskt
    gemnt på två om tvån ej gnist tripeltypiskt fenomen
    efekten blir från 40 till 25 hk men det är ej unskvärt
    att köra motorn med bromscylinder.

Skribent: Dugomedes E-50
Logga in eller registrera för att kommentera.