Var ska vattenskotern åka?

Här kan ni fortsätta och diskutera läsarfrågan angående vattenskotrar. Vad lagen säger kan ni läsa på Naturvårdsverket
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/friluft/vskoter/vskoter.html

Skribent: johan

Kommentarer

• Ett av problemen med vattenskotrarna är ju ljudnivån, och varför inte göra som på utombordssidan, dvs från och med ex. år 2007 så får endast nya vattenskotrar med 4takts motorer säljas i Sverige!?
    Detta skulle sätta lite press på tillverkarna att redan nu börja plocka ihop nya maskiner till en rimlig prislapp.
    Att kunna "leka av sig" på en vattenskoter utan att störa varken miljö, djurliv eller andra båttrafikanter är väl ändå något som är värt att sträva efter.
    Sen att det dessvärre i vissa fall förekommer vårdslöshet i framförandet är problem som också måste uppmärksammas mer och bearbetas.

//Magnus

Skribent: MD

• Ta gärna en titt på http://www.svera.org/
    (Senaste Nytt- Stopp för vattenskotrar?)

//Magnus

• ljudnivå problem? vad? för det första låter inte en vattenskoter mer än dom flesta båtar och för det andra är alla vattenskotrar iaf efter 95 fyrtaktare och det är igentligen dom nyare som frågan gäller eftersom äldre nästan inte exisisterar. iaf inte vad det gäller "buskörning" eftersom dom inte går lika fort. där jag bor är "buskörningen" nästan obefintlig dvs lite längre ut i skärgårn (örsö). vad jag förståt så är det inåt stan i kanaler osv problemet störst. så varför inte förbjuda dom där! och släpp dom "fria" i resten av skärgårn! det är viktigare att försoka få övrig sjö trafik säkrare, dvs lägre promillegräns och obligatorisk "körkort" för båtar, och bort med alla sura gammla "JUNK" tvåtaktare! släpp vattenskotrarna fria iaf i sthlms skärgård!!!

Skribent: ecological_nightmare
  • Majoriteten av vattenskotrarna idag är 2 taktare bl.a. för att 4 taktarna har varit och är ganska dyra jämfört med 2 taktarna sen har väl inte suget efter 4taktare varit så speciellt stort.
    Ljudnivån stör inte mig, men jag förstår att folk kan bli lite irriterade när det kommer 2-4 vattenskotrar i det högre varvtalsregistrer kl 3 på natten.
    Jag bor ca 30m från vattnet och får både se och höra en hel del i det passerande båtlivet.
    När det gäller buskörning så är egentligen inte vattenskotrarna det stora problemet men det förekommer i tyvärr i viss mån.
    Om buskörning är ett argument till att ändra regler/ förbjuda vattenskotrar, varför gör man då inget åt ribb-båtarna??
    Jag har själv skrivit till Sjöfartsverket och detta var jag tydligen inte ensam om.

//Magnus

• Läste i DN att polisen vet inte hur man ska tolka reglerna om att vattenskotrarna får köra i farlederna. Hur ska de komma dit? Vad gäller? Är det nu fritt fram att köra överallt?
    Länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=287595&previousRenderType=6

Lars

Skribent: lorage
  • Vattenskotrarna i min vik har en tendens att åka runt, runt
    under 3 timmar. Detta innebär att vattenskotern blir
    en icke-acceptabel störning för de personer som bor runt viken (och för de fåglar och djur som bor i viken).

Motorbåtar beter sig sällan på detta sätt.

Vattenskotern måste därför tyvärr förbjudas. Detta eftersom personerna som använder vattenskotrar inte
    beter sig på ett acceptabelt sätt.

Skribent: ulf
  • Vatternskotern är en mycket störande leksak. Då den förpestar lugnet för alla andra inom hörhåll skall den omedelbart förbjudas! Kan någon tillverkare ta fram en tyst vattenskoter så är det OK för min del, men som det låter idag är det enbart en stor sanitär olägenhet. Ett gäng vattenskotrar som snurrar runt i timmar, buskör kors och tvärs har ingenting i våra vattendrag att göra.
    Totalförbud för vattenskotrar med dagens ljudnivå!

Skribent: Sarne
  • En Mälar 22 med en utbordare som stävar fram i dyningar stör betydligt mer än en modern vattenskoter. Nya skotrar ÄR tysta.

Buskörningar kan knappast kategoriseras. Är själv döless på alla "seglarbarn" som kör runtrunt i sina dingar med 2-4 hästare i naturhamnar. Inte vill jag förbjuda dessa dingar för det!

Det naturliga är att ha LJUD restriktioner (som på land och i "luften") så vi slipper båtar med "öppna rör" och att vi sedan tar itu med "buset" på annat sätt. Att leka med en vattenskoter är kul men skall ske så det inte stör.

Trist med alla inskränkta förbudsinlägg. Rätt utnyttjat är en skoter en trevlig introduktion till sjöliv.

Skribent: Jim Huzell
  • Det viktiga är att komma åt störningarna - inte en särskild typ av flytetyg.
    En liten jolle med snurra eller en envis vattenskid- wakeboard- eller tubeåkare kan vara lika störande.
    Angrip störningen i stället, oavsett vad den beror på.

Skribent: SL
  • Det luktar avundsjuka här!

Skribent: Krill
  • vilket gubbe forum fyfan sätt er på en vattensokter själva så kommer ni aldrig hoppa av den..

Skribent: viktor albinsson
  • Hur har detta förbud kommit till?
    En vattenskoter låter mindre än en vanlig båt, gör mindre svall, en sak som är mycket störande från en motorbåt 26 fot och uppåt.
    Snacket att de bara kör runtrunt är just bara snack.
    Lägg er i en stilla vik en fin kväll och se vilka som stör , jo, små gummijollar med barn eller halvvuxna ynglingar, de kör runtrunt, en bit bort från sina egna föräldrar så de inte stör i kvällsgroggen.
    En vattenskoter som drar mycket mindre bränsle än en vanlig båt, kan inte vara fel i desa miljötider.
    En vattenskoter är säkert rolig också.
    Bara för nöjes skull säger också en del.
    Ja varför är vi andra ute på sjön om inte för nöjes skull, det gäller allt från finlndsfärjor till min egen Vega.
    Sen gäller det uppförande på sjön, Där har vi nog lite till mans något att lära.
    Seglare som aldrig kört vattenskoter.

Skribent: Janne
  • Till soptippen!
  • Är det fel att ha roligt på sjön? De flesta är ju på sjön för att ha roligt, allt från finlandsfärjor till vattenskotrar

Skribent: Janne
  • Med håinsyn bl.a. titl vad som frarnkommit vid kontakterna med åHagarmyndigheten och
    Rikspolisstyrelsen, samt med beaktande av ovan nåimnda dom ffin tingsrätten, finner
    sjöövervakningsavdelningen att rättsläget bebåiffande vattenskoterftirordningen ftir närvarande
    återigen måste anses så oklafi att ftirseelser mot ftirordningen, i vart fall tills vidare, inte ska
    rapporteras.

Skribent: Conny
  • att förbjuda Vattenskoter tycker jag inte är okej, dom moderna
    skotrana låter ju knappast ingenting och som Janne skrev är det fel att ha roligt på skön?

Skribent: jonathan
Logga in eller registrera för att kommentera.