Arcimedes e-50

System

New member
Har en Archimedes 45 hp från 60-talet då Elektrolux ägde
märket.Och jag undrar om det finns någon som har något intressant att berätta om den.Har hört att det fanns en fabrik i Bromma som byggde dom.

Skribent: larho
 
Gå in på http://hem.passagen.se/nymans_uppsala/ där finner du allt du vill veta!

Hälsningar
abris

Skribent: Abramsson
 
Motorn är baserad på E-30 den är sandgjuten föregångarn
var typ A 250-A dugomedes och P 2500-A penta tillvärksår
1960 till 1963 sen typ E 1964 till 1967 där efter sålde
MCB tillvärkningen till polska forelle av E-20 och E-30
1972 fanns de på båtmäsa forelle 25 = E-20 och forelle 35-
=E-30 luxmotorn hur länge polakerna tillvärkadom vet jag ej
saknar polska uppgifter om det svar saknas från polen
att byta inpellen kan bli mer oönskat på grund av fastrostad skarvhylsa motorblock drivaxel uppmedväxllåda
drev bort för att få mellnrum kapa vattpump reklamasom
eller axeln jo du vigo romell där vill mekasie någomero
när he begavsig det blev först i 1975 hos volvo-penta väck.
E-50 som dagens 40 hk propellraxelhästkrafter.

Skribent: Dugomedes E-50
 
Motorn var avnserad för sin tid så tillochmed mercyry tog efter konstruktsonen 1991 med topplockslösmotor och den hade nikasilsylindrar för långlivslångd men den drogs med vissa standard fel tändspolarna höll 5o driftstimar och gummikudar var furbrksvara likadana som 76-80 jonson/edvinrude 35 ursprungigen scott-atwater från slutet av 50 talet vilket är motorns desajnförebild jengan siljer tum och mm senn så brende den mycket kolvar pumarna var ej samankoplade och bensinslangen hade en backventil med för dåligt flöde vid tanken i slngen i tryckt vilket gorde att motorn dogut brenslebrist men om all standarfelen bort så går den akseptabelt tomgong vilket orgingl hög vexelklars ljud vid ilägning orginal så jag martsar 40 hk tripel yamaher med bra propeller vilket är svårt att få tagi 30 knop men om tvånscyl går motorn gemnt botta om derimo 1-3 är borta då går den ojemnt typtskt tripelfenomen men den gör 24 knop så med bromscylinder jo det fans en gas tai grej ochså gummihållslist alimin ej fullgas standrd den jorde 24 knop tipellfullgas =3/4 gasspärad dåltorginal.

Skribent: Dugomedes E-50
 
Det finns en E-50 S modell 1968 till 1972 =550 typen kennsigen på riggen raka modell mot E-30 riggen skilljer ca 1 hk på topp Menn E-30 är 3% effektivare gram pär Hk på veedo GT gick den med E-30 rigg i roslagslopet 31 knop i snitfart topp med 550 är 33 knop då är det ej medelfart det finns en E-30 S ochså tomgången är ej så lysande på desa motorer trögdragna i startsnöret som tvånormalbordare men det är ej så konstigt 10:1 koprison men bensinsnål kan martsa vilken 30 hk från 1976 till 1996 i effekt och förbrukning praktiskt på drull fullgas och ekonomi.

Skribent: Dugomedes E-50
 
1962 komm O.B.C riggen tidigare var det campingriggen den blev 57 mm kortare detta vålade problem med reservdelar på lång och kortrigg blev fel iriterande det var servicemedelande(SM 11)ett annat var skarvhylsan som firman HJ Lindh & söner i kalix löste med att studera sprengskisen på luxen att plock växelådan. undra om det bide något survis medelande om det innan cresent tog över 1966?

Skribent: dugomedes
 
Riggen hava 5 bultar på E-30 och E-50 mot E-50 S och 550 offshore modelens 6 bultar växelhuen går ej bulta vise varse det finnes artiklar båtnytts läsarservice på www.marinan.com arcimedes penta 600 och E-50 jämförelsen 12/73.

Skribent: dugomedes
 
Den 5 bultade versonen torde finnas i högst 50 överlevande exeplar tillverkades ca 3000 exeplar av E-30 och e-50 jo att jag fick till tomgången först 2008 den tomgången skulle man haft när mann va yngre menn någon teknik annalys gorde mann ej mer en att ro ut och sen dra i gång och boten den krävde ju goda tomgångs om det var kuling blåsigt den rulade trykt på med yamaha 28 som gick att köra sakta den 0.65 liter distansen vid 15 knop medans E-30 gorde 0.6 liter distansen vid 15 knop alltså 7% mindre orginal propellrar på begg motorena ca 10 tum.

Skribent: dugomedes
 
1964 års model program var E-7,E-20,E-30,E-50 far lyckades att få motorns kymantlar att håla fortfarande som nya konserverings abc E-30 var 15 år i effekt prestanda före konkurenter den var strypr 25% för att hamna rätt en normal motor hava ca 5 kg start snörsmotstånd E-30 hava 10 kg motsånd men man räknade 170 cm startsnöre torr vevhus uppstart och 70 cm blött extremt lätstartad normal år tre ryck andra mototrer.

Skribent: dugomedes
 
På lätt båt kommer man ner till ekonomi 0.35 liter distansen med E-50 och E-30 det går fortare med E-50 vid den ekonomin en 30 knops båt för 40 hk jag trimade upp E-50 i tädningen 5 mm max vad den håller men tänd styrplåten moste göras logoritmisk då gick den 35 knop axelrason o till 35 knop tog 5 sekunder båten spesialbyggd anti slårunt.

Skribent: dugomedes
 
Jag gorde 190 meter på 15 sekunder tyvär så höll ej trycklagret i växelhuset efter upprepade axersonstest jag kann giva en båt som går 25 knop ett försprång på 200 meter jag är i kapp båten på 400 meter innan från tomgang med urlagd växel till upphunen båt.

Skribent: dugomedes
 
Motorblock poverhed penta roslagen sport märkt S och archimedes turist sport märkt S9 p Z Cylindervolym 600cm3 sylinderdiameter 62 mm slaglängd i 66 mm utblås höjd 33 mm durason ca 170*tid utblås bred 37mm kanal överström höjd 23 mm och bred 25 mm /2st insug höjd 17 mm och bred 30 mm /2st PÅ en Tåcyl E-30 har utblåset höjd 23 mm durason ca 155* och kanal överstöm höjd 13 mm tändstiften är 18 mm typ så jag undrar ju är blocken av trimtyp?.


Skribent: dugomedes
 
standard block kompenserad med kopreson 8:1 mot 10:1 på E-30 motorn de var täningstrimade till 4 mm det fanns block trim Rudi kurts trimports tips spesialblock E-motorernas svänghjulsavdragare är R25=1"tum rörgängs med UNF 5/8-18 bult mot cresents trebults M8 avdragare Elektrolux motor blocken har 18 mm tändstift mot cresentens 14 mm att få en vålskruvad E-50 på en liner arkip 460 vid 17-20 knop till en förbruk av 0.35 l/md med två personer och trebladig omsvetsad chrysler p-275 navförlöngd. för att gör den välskruvad som att tillvärka halva motorn.

Skribent: stjärnan
 
E-50 hava ett varvtalsområde 4300-5500 vid 3 mm förtening och den går på 93 oktan om täningen flytas till 3.5 mm blir varvtalsområdet 5000-6000 men siften blir adaprer det går ej högre en 240 på 18 mm stift blir 270 och nedersta från 175 till 225 två kalla och en varm varför ej den är symetrisk besinåtervinigen rekylstöt där orsaken olika praktiskt och bensin 95 oktan en N-55 har varvtasområde 5000-6000 rigavstemning orginal.och gasspären frigång på E-50 neutral 2 mm likvärdig gorda i effekt och varvtal.

Skribent: dugomedes
 
Varför E-30 är favorit den hava fem fel som går ann slirand popeller rigg är lodrät borde va momentad en tum babord som alla är från lodlinjen sen 30 talet och framåt? kolvar offset fel och täning dålig jordad=metallåterledande men förgasårn delorad trotel fördel rätt flåtörnivå och sliper synkroniser kunande.

Skribent: dugomedes
 
Nu förtide är resärvdelar selsynta att få tag i ens inom veteran motor antusuasters kunande att få tag i till modellen så jag kastar in handuken att ens försöka fåtag i.

Skribent: dugomedes
 
När skarvhylsa övergångsstycke typ är fast rostad då är det halva motorn att plockaisär för inpell vexelåda tömma drev ur och sen tränga i sär med motorsågs kilar och att försöka komma åt skruvskallarna på vattenpumpen med kombitongen det går presis men man sprecker vatten pumpen i plastetn men hellre de en att kapa skruvarna.

Skribent: dugoskruvat
 
Jag E-50 behöver mycket kunighet att holla i gång mer en bearbetnings maskiner medans E-30 klaras med värktygslåda kunskap testena 60 var att när E-30a 1963 kom den var då den effektivast motorn mer som en tio år gammal 2 taktare av i dag men tesen gordes på senare E-30 som var sparade som att dra av på gasen 1300 rpm och propellra upp till 5500 rpm bensin förbruket skulle va 9 L/t men hamar 13 L/t och den skulle gort 23 knop men gorde 18.5 knop och effekten 29 hk blev 22 hk.

Skribent: dugoskruvat
 
Tillbaka
Topp