Vator 17 HT

Hej alla glada Vator ägare!! :-)
Undrar om det finns några fler än jag som äger en Vator 17 HT, skulle vara kul att höra andra diskutera eller komma med synpunkter på båten. Är det någom som slängt i en V8 i en 17 HT? Några tips på hur man kan göra om den eller "hotta" upp en 17 HT, funkar det med lösa steglister på en båt med så pass kraftig V-botten, är det idé att montera sådana? Hör av er.
Pelle

Skribent: viccino

Kommentarer

• tja! jag vet vad det är för båt :( har inte så mycket till övers för vator. men den går nog "hotta" upp den lite, lacka den med några flashiga färger och om man hakar i en V8 och ha raka rör så skulle den nog bli rätt grym fast det är en vator!

Skribent: ecological_nightmare
  • Jag har en vator 17 ht. Gul som en kyckling. Har en utombordare på, 110 hk.

Skribent: lautmann
  • Är det någon som har "hottat" upp en Vator 17???????? Någon som VET något om den får stabilare gång med "rails", alltså aluminium profiler på trösklarna, någon som har det? E mycket tveksam till att haka! i en v8 i en 17HT, allt blir inte bättre med bara en stor motor, ljudet blir visserligen nice men den lär bli som en tvålkopp.
    Någon som har en Vator 17HT i krokarna av Stavsudda/Möja?

• Jag har en Vator 17ht med mercruiser140 , Byggt om inredningen och monterat sötvattenkylning i vinter.
    Tror att en v8 blir väldigt tungt där bak.....

Skribent: Vator17
  • Nu har jag köpt en ny Mercruiser, 130hk på proppen, tror att det kommer bli grymt bra! Fick ett komplett paket med drev, sköld, reglage, instrument samt motor för 66.000:-, allt e språng nytt! Ha en bra dag!
    Soliga hälsningar
    P

• Vator17: Har också funderat på att bygga om inredningen. Hur gjorde du? Har du en inombordare? Jag har funderat på att försöka bygga in en soffa i motorutrymmet, men jag vet inte riktigt. Någon som gjort något liknande?

• Tror inte att det går att bygga om inredningen så att du får en soffa i motorutrymmet, tänkte du bygga sittplatser i sidoskotten eller? Annars så har jag inte en aning om hur man skulle kunna bygga om, byta ut stolarna vore en idé men då missar man ju två sittpattser.
    Ska polera upp den till nyskick och måla botten med Västkustfärg sedan åker den i till påsk!!! Vore kungligt att anordna en Vator träff någonstans i skärgårn, några idéer någon???
    Viccino

• Jo men visst går det att bygga in en soffa där. Jag har ju en utombordare, så det är ju alldeles tomt där... Funderar istället på att göra något slags ryggstöd ovanpå locket istället. Så man kan sitta och sola skönare...

Har precis fixat mitt powertrim, fick köpa ny powertrim-motor. Har varit trasig hela förra sommaren...Drygt...men skönt att det fungerar igen...

• Det går säkert att bygga en soffa på en Vator 17ht med utombordare, tveksam till att det funkar på en med inombordare.
    V

• Hej,
    svarta överbyggnaden(plast?) har under åren blivit solblekt, vad kan man göra för att få den lite svartare?

• Tjena Lautman!
    Jag har stått och polerat stenhårt med Autosol, det vart jäkligt bra, lägg på något lackskydd på det sen så har du en hardtop som ser ut som ny!

Finns alla Vator 17HT i Gryts skärgård??!! :-)
    V

• Schyrre... ska testa, när jag orkar... dvs det lär dröja etta tag...=)

• Jag Håller till norr om Ljusterö , nån Vator i närheten?

Skribent: Vator17
  • Håller till vid Stavsudda ungefär, (Möja västerfjärd)

• LIgger i brunnsviken, roslagstull

• Hälsningar ifrån Finland, här finns det gott om vator 17 Ht ännu. Övriga Vator modeller att hålla utkik efter, vator 17 R , Vator 17 T , Vator 17 Dc , Vator 20 Ht samt Vator 22 cabin. Varvet I helsingfors kan ha ännu delar över. I alla fall har dom en massa info ifall man vill hotta upp sin vator 17. Kolla in www.vator.fi

Skribent: vatorist
  • Hej!
    Den här "tråden" är ju lite gammal nu, men jag skulle ändå vilja meddela att jag köpte en Vator 17 HT i våras, med en 85 hk Mercury utombordare.
    Lyckades tvätta rent inredningen från mögel (tack Shipshape!)...
    Jag har båten i Österskär, norr om Stockholm.
    Nu undrar jag om någon har lite mer data om båten. Hur stor är t ex den inbyggda tanken (Min bränslemätare är paj...) Vad väger båten(tror min trailer är lite klen)?
    Har kört den några gånger i sommar (trots vädret) och tycker den funkar bra. Möjligtvis skulle man vilja ha en vindrutetorkare :-)
    Har förresten provat att polera lite för hand med Autosol, men skall nog gå på med polertrissan till hösten...

Skribent: Magnus Nilson
  • Hallå!
    Hoppas alla haft en bra sommar, det har jag, Vatorn går som ett spjut, sitter skönt under tak vid eventuellt regn, bra sikt och så vidare. Har att jämföra med Fjordling 17, den går bra i vattnet, men sen då?????
    Det var bara det jag ville säga!!
    Hepp

Skribent: Viccino
  • Min vator är nu till salu , familjen är för stor...
    Om intresse finnes av någon så nås jag på roger.lind@bilia.se
  • Roger Lind> Sätt gärna in en annons om din Båt under avdelningen Köp&Sälj så kan fler hitta den.

Skribent: johan
  • Åren går med storm steg.

Här i Finland som Vator båtarna har byggts på knysbrinken finns numera höghus men för i år har tränden ändrat. Nu har Vator lanserat en helt ny 27 footare med namnet VATORETTAN.

Själv har jag en vator 17R med 200 hk mercury hängande där bak, jätte kuul!!!!

Skribent: Grabben
  • Välkommen till det finska Vator forumet! http://vator.informe.com/
    Det går på finska men det finns ett område där man kan diskutera på svenska. Dessutom talar båda admin. svenska också så det blir nog inga problem. Några av våra västra grannar har redab reggat sig där.

Skribent: Thomas Berlin
  • Hej!
    Bumpa lite här med min Vator 17HT med Evinrude 150 V6 på bracket. har en CMC powerlift och Seastar Styrning. Toppfart med 22" Raker, 46,7 knop. Till nästa säsong ska jag försöka få tag på en 4-blad Hydromotive ytskärande och komma över 50 knop.... //Dagge

Skribent: Dagge
  • Hej jag har en vator 17HT med nyrenoverad inombordare(Mercruser 140hk söt kylning, allt nytt) och nyrenoverat drev o nytt kapell, svart!!.Badbrygga. Båten är gul med svarta stripes.
    Tänker sälja den, behöver pengar.
    Ligger på min tomt (nyupptagen) på Ingarö.
    Tänkte mig ca 78000:-
    Ring 0734-310002

Skribent: Gunnar Johansson
  • själv har jag en 14r går perfekt med en 28hk suzuki.
Logga in eller registrera för att kommentera.