Yamaha 90

Hej,

Jag har en styrpulpetare med en Yamaha 90 2-takt -94. Med nuvarande prop varvar den ur på ca 5350 rpm när motorn är max uttrimmad. Då når jag ca 43 knop.
Mina frågor till er som kan är:

Har jag rätt prop med tanke på maxvarm och fart?

Hur mycket bör jag varva motorn för att få bäst och effektivast marschfart?

Tacksam för kloka tankar!

Skribent: Agnessimo

Kommentarer

• Den är ok varvtal område 4500-5500 och övervarvs skydet 5800 effektpiken 5000 är mer 300 över pliken är ok när det geller båt effekt då är det mer svenson anarki jo vist går det ha störe motor en 15 hk mer men och pover trima men de är säkerhets rkomendasoner som så båt klara max effekt inte bara rakt fram utan även tvär svänga upptäkt hinder men inte ens försäkrings bolag bryr sig om vi dels svårt veta vad båt är rkomenerat förutom blå sylt oftast annarki och annves ej full effekt går A till B,diskusonen blir fejbok vi som tyker det det avstår jag från.

Skribent: dugomedes
  • 4.500 RPM är ekonomi avstämnings varvet på yamha där är gas avdrags varvet för ekonomi båtens plan förmåga plus minus 300 RPM.

Skribent: Dugoha
  • Formell varvtal 5350 rpm=5.35 utväxling 13:29 propeller 13x21''-k formellkofesient 0.82 , formell 5.35 x 0.5 x 21 x 0.82 = 46.0635 avrundas till 46 knop och slipen minus 10% =41.45715 avrund 41.4 knop ni har en 22 tums propeller?

Skribent: dugomedes
  • Yamaha propellrar har efter bokstav den annger om propellern är kuppad en propeler kann driva skruva mer än anngivet tum där bokstaven får slipet att försvina= kuppad? vilked märks i formel ock värklighets data.

Skribent: Dugoha
Logga in eller registrera för att kommentera.