Kings Ametyst

System

New member
Hej vi har blivit ägare till en Kings Ametyst. Vi letar nu efter informaton om denna båt. Vi vet att våran är byggd i Polen på beställning 1953. Våran båt är helt i ek dom båtar vi hittat på nätet har skrov av mahogny eller plast och däck av ek eller teak. Dom vi hittat på nätet är från mitten på 60-talet och framåt den yngsta är från 71. Är det någon som vet viket varv dom är byggda på och när dom började byggas och hur länge. Eller har ni någon annan information om denna båt så vill vi gärna få veta det eller var vi kan hitta information om den.

Tack på förhand
Thomas & Bea

Skribent: Thomas & Bea

System

New member
Hej, ni kan ta kontakt med mig. Jag vet en hel del om denna bat. Har själv en som ligger i Greifswald i norra Tyskland. Det finn material över baten. Designarna var Milewski och Plucinski. Baten har byggts i ett hundra tal exemplar pa ett varv i Danzig, men förmodligen även i Stettin. Jag har byggnummret 69. Ni kan hitta min bat och andra pa följande sida: http://homepages.rya-online.net/emerald/Ametyst.htm. Varvets namn är Gdanska Stocznia Jachtowa. Företaget Centromor salde batarns som huvudsakligen exporterades till England. Men det finns även batar i Italien, Frankrike, Holland, Californien osv. Det finns tom ett Verk om batbyggnation som är skrivet av Milewski: "Projektowanie i budowa jachtow zaglowych". I detta verk är även Kings ametyst beskriven. Bokan kan köpas i Polen: ISBN 83-910242-0-2. Genom att jag har fullständigt renoverat min batt känner jag till alla skymslen och vrar och även skrovets och kölens konstruktion. Ni kan na mig över info@hanson-partner.de
Mvh
Göran

Skribent: claudius

System

New member
Den tidigare länken fungerer inte. Prova denna: homepages.rya-online.net/emerald/Ametyst.htm. Sriv in den i Google och det ska fungera.
Mvh
Göran

Skribent: claudius

System

New member
Hello, I was just looking around for information in Kings Ametyst when i found this site. I have a kings Amestyst that i am now restoring. The outside is completed and now i am doing the inside. I have no prior experience on these boats...what they look like in her orginal form. This boat is so beatufy and i would love any more information on what it looked like it it previous life, so i might assist her in get back into the water..i twas love at first site:). Any assistance out there.

Skribent: Valentino

Topp