El i båten

System

New member
Hej. Jag funderar på att skaffa segelbåt i sommar och tänkte redan nu höra mig för om saker och ting.
Hur är det med städning av båten invändigt är den svår att få ren?
Sen en jätteviktig fråga som jag undrar över är elen. Hur gör man med elen? Har man 12 volt som driver radio och sånt eller finns det något att ladda med eller måste man ladda batterierna i hamn och finns det laddställen där? VHF-radion måste väl alltid ha ström? Vad gör man om man får slut på batteri? Måste man ha en hel arsenal med sig för den stunden då man behöver VHF-radion exempelvis?

Som ni kanske förstår är just el-frågan i båten viktig och jag har haft problem med el i bilen så jag e väldigt försiktig med el-frågor...=)

Tacksam för bra svar ang. detta!

Tack på förhand.

Skribent: Johan

Hej!

Visst är det viktigt att ha bra tillgång till el i segelbåten. När man använder motorn laddas ju batterierna och det räcker till en hel del. Men vill man ha en kylbox går det åt en hel del ström. Ett tips som jag tycker är bra är att skaffa en solpanel som laddar batterierna. Efter det jag skaffade min solpanel har jag inte haft brist på el någon gång. Sen finns det ju alltid möjlighet att ladda batterierna i gästhamnarna.

Lycka till med segelbåten.

Lars

Skribent: lorage

Att städa en segelbåt är väl inte svårare än att städa en motorbåt??
Ström = 2 batterier med laddare, motorn laddar & sen laddar man i hamn, solpanel är också ett bra sätt att få underhållsladdning av batterierna
Stömsnåla lampor /kylbox mm är ju en bra investering
Susanne

Skribent: Susanne

Tillbaka
Topp