Går ej rakt fram, vad beror det på?

System

New member
Jag har en Yamarin 59 DC -05 med Yamaha 115 hästars utombordare. Båten är en dröm i övrigt men jag har lite problem när jag kör i låga hastigheter.

Kör jag under 7 - 8 knop så svänger båten fram och tillbaka utan att jag rör ratten. Totalt sett går det rakt fram men det känns irriterande när fören svänger först 40 cm till vänster och sedan lika mycket till höger. Är detta normalt?

Till saken hör att den tidigare ägaren hade skadat motorn när båten stod på trailer, så den nedersta delen var lite böjd (är dock fixad nu) samtidigt som det fattas en ca 2 * 3 cm stor bit av yttersta spetsen. Kan detta påverka så att båten inte går spikrakt?

Någon som har några idéer om vad jag kan kolla upp? Tacksam för all hjälp!

/Linus

Skribent: Linus Olofsson

Hej,
Att båten "ålar sig" i lägre farter är helt normalt. Jag har en Yamarin 5820(58BR) som har samma skrov som 59DC. Det är samma sak för mig. Dock är det lätt avhjälpt i mitt fall om man är några stycken i båten, då får en sätta sig i främre sittbrunnen och då hålls fören ner lite mer och den går mycket stabilare i sidled på lägre farter. Skulle kunna tänka mig att ett par trimplan skulle kunna trycka ner fören på din 59DC tillräckligt för att lindra symtomen.
Annars är det inte mycket du kan göra, trimma in motorn max när du kör sakta så hålls fören ner lite mer.

/Bo

Skribent: Bo

Tillbaka
Topp