Mercury 75hk sent 80-tal, går ojämt. Hjälp !

System

New member
Hej allvetande forum,

jag har en Mercury 75hp/2yakt med ålder sent 80-tal.
Nu har jag sjösatt min kära båt och vill gärna ta familjen på en tur, men den går inte som den ska och känns osäker.

Kan Du hjälpa mig med vad det kan vara för problem ?

Följande händer:
motorn startar som den ska, låter fint på tomgång och utan missljud.
Med växel i och vid fullt gaspådrag så tappar den ork och det känns som att den dränks av bensin eller får för lite luft.
Det går att hitta ett läge där motorn vill dra lite mer på varvet men drar man lite till så brölar det i motorn och den tappar kraft.

Efter att ha gjort rent förgasarna och tank, filter bytta nya tänsdtift osv blev det lite bättre. Men problemet kvarstår vid maschfart ca 17knop hör man att motorn går upp och ner i varv, tappar kraft och pendlar mellan 9-17 knop.

Kan det vara membranen, kabelbrott eller annat ?

Jag är absolut ingen mekaniker men tar tacksamt emot alla förslag då ekonomin är lite ansträngd.

Mvh
Björn
gunnelof@gmail.com

Skribent: Björn

Min gamla 2-cyl Mercury fick problem med glapp i tändstyrboxen. Den gick riktigt ibland men tappade en cyl plötsligt. Knackade man på boxen kom den andra cylindern. Det kan också vara tändplattan som inte vrids som den ska (tändningen ska höjas vid högre varvtal). Kolla kompressionen också så det inte är hål i någon cylinder (som till slut dödade min Mercury).

Skribent: Niclas

Tillbaka
Topp