Problem med Yamaha 70hk (94)

System

New member
Har precis sjösatt båten men motorn fungerar inte som den ska.
Rengjorde förgasarna, bytte stift i bruklig ordning innan jag sjösatte.
Motorn startar utan problem och går fint vid låga varv men när man ska plana ut båten så börjar motorn att bluddra och tappar kraft men återfår sin normala gång när man upnått maxfart (ca 35knop)
Jag kan enklast beskriva problemet att motorn börjar bluddra när det blir motstånd.
Vad detta beror på vet jag inte... motorn gick fint i höstas.. inga problem alls. Det kan ha nåt med förgasarna att göra tror jag...eller nåt som orsakats av min rengöring i våras.

Tacksam för svar!

Skribent: Niklas

Hejsan!
Som du säkert vet så är motståndet som störst precis innan båten börjar plana varvid motorn behöver leverera som mest kraft just då. Är det precis så att din motor orkar passera planingströskeln kan det upplevas som att varvtalet går ner och motorn "bluddrar" vid själva tröskeln. Själv hade jag samma problem med min Yamaha 70hk från 87. Det berodde på att bränsleblandningen ej var optimal så min gissning är att ditt problem kan vara något liknande. Så mitt tips är att börja med att kontrollera att du ej fått vatten eller annat "ohyra" i tanken och kontrollera att bränsleblandningen har rätt mängd olja. Lyckades på detta sätt få igång min egen motor så den hade kraft genom hela fartregistret. Lycka till!

Skribent: Per

Tillbaka
Topp