Propellerfråga

System

New member
Jag behöver hjälp med min propp och jag vet att culot är kunnig i ämnet, så jag vänder mig litet till dig nu. Kanske du sett tråden på marinan där jag fått bra svar av Lars men det fattas en bit. Jag har alltså en Ockelbo C21 med VP 145/280. Proppen som sitter på nu, 15x17, är antingen nedskavd av grundkänning och tilljämnad eller så är den medvetet förminskad til 14x17, den är dessutom skadad och den ger ett smärre övervarv, 5200rpm - 28 knop. Det vore ju enkelt att låta repa eller skaffa en beg 15x17, men jag undrar om det finns andra möjligheter för att få ännu få bättre prestanda än nu. Slip är beräknad till 17,5. Det jag mest önskar är att få så hög marschfart som möjligt, 22-24 knop vid 4200rpm. Kan det vara så att nuvarande propp om den inte var skadad och dessutom i rätt storlek kan åstadkomma detta? Måste högre fart alltid medföra sämre acc? Hoppas att någon som ser detta kan ge mig råd, det är en bit för mig att åka till proppverkstan och tillfällena att ringa är få.

Skribent: henrike

Hej ! jag är inte så himla slängd på inombordare, utombordare/propellrar är mera min grej. Men är din propp nertagen i diam + skadad så kan övervarvet bero på det , jag tycker du ska kontakta Fredde på propellertrim i sthlm , ge honom alla data på din motor/båt + nuv propp och lägg fram dina önskemål. högre fart behöver inte alltid innebära sämre acc, men med RÄTT propp får du båda delarna , dom skickar även en propp till dig // culot

Skribent: culot

Tacka för snabbt svar culot, jag ska ta mig tillfälle att ringa Fredde, det verkar som om jag tänkt ganska rätt trots allt. Gott nytt år!!!

Skribent: henrike

Hej
Jag såg att du hade en c21 -84.Jag har just köpt en och undrar om du vet lite mer en jag om just den modellen.Det verkar som den inte är så vanlig,jag har sökt info på nätet men inte hitat något.Hör gärna av dig om du vet lite mer om den.
Tack på förhand.

Johan

Skribent: Johan

Hej jag undrar om du kan hjälpa mig med lite mått? Jag skulle vilja veta höjden innvändigt under " taket" och rut höjden i bakant. tack på förhand Lennart

Skribent: Lennart Sjökvist

Tillbaka
Topp